شیوع کم وزنی کودکان زیر 6 سال در شهرستان لردگان طی سال های 1393-1394

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سلامت انسان در گرو تاثیر دو عامل وراثت و محیط است. مساله وراثت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است ولی در عین حال تاثیر عوامل محیطی و شرایط تغذیه ای در حدی است که حتی گاهی نقش فراتر از عوامل وراثتی می باشد. بررسی وضع رشد و نمو کودک مهمترین معیار برای شناسایی سلامت آن است.

روش ها

نمونه گیری به صورت خوشه گیری دو مرحله ای انجام گرفت. اطلاعات با روش مشاهده و مصاحبه از طریق پر کردن پرسشنامه، در مورد متغیرهای زمینه ای جمع آوری شده است. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های  T-test و Chi-Square در سطح معنی داری 0/05 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج

در این مطالعه 900 کودک مورد مطالعه قرار گرفتند. 49 درصد (441 نفر) دختر و 51 درصد (459 نفر) پسر بودند. از این تعداد کودک 700 نفر (77/7 %) دارای وزن طبیعی، 155 نفر (17/3 %) دچار کم وزنی متوسط و 45 نفر (5%) دچار کم وزنی شدید می باشند. شیوع سوء تغذیه به طور نسبی در دختران کمتر از پسران بوده است. حداکثر شیوع سوء تغذیه در پسران در سن 2 سالگی و دختران در سن 3 سالگی می باشد. 91/1 درصد ساکن روستا، 8/4 درصد ساکن شهر،0/5 درصد بقیه در حاشیه شهر و عشایر سکونت داشتند. در این پژوهش ارتباط معنی داری بین مصرف بی سوادی مادران و پدران، خوردن صبحانه در هفته، مکان زندگی، وعده ی اصلی غذا در روز، سن کودک، چند قلویی بودن، چندمین فرزند بودن در خانواده، بستری کودک به علت بیماری و تعداد حاملگی مادر و شیوع کم وزنی وجود داشت (0/05≥P).

نتیجه گیری

این پژوهش نشان داد که شیوع کم وزنی ترکیبی از سوء تغذیه در زمان حال و گذشته قرار دارد. با توجه به نتایج و مقایسه با استاندارد، عوامل محیطی را می توان در تاخیر رشد وزنی موثر دانست و لذا آموزش مراقبت های بهداشتی و درمانی به والدین در جهت تغذیه صحیح منجر به سلامتی کودکان در این مرحله از رشد خواهد شد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
4 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2105370 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!