بررسی سبک های یادگیری دانشجویان دندانپزشکی مقطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و تعیین ارتباط آن با میزان رضایتمندی از وضعیت آموزشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آموزش و یادگیری تحت تاثیر متغیرهای مختلفی از جمله الگوی یادگیری قرار دارد که می تواند بر عملکرد تحصیلی و برون ده آموزش عالی اثرگذار باشد. هدف مطالعه ی حاضر ارزیابی الگوی یادگیری دانشجویان دندانپزشکی و نیز رضایت مندی آن ها از آموزش دانشکده ی دندانپزشکی بود.

روش بررسی

 در این مطالعه توصیفی-تحلیلی که در سال تحصیلی 96-95 انجام شد، 109 نفر از دانشجویان مقطع بالینی دندانپزشکی وارد مطالعه شدند و پس از آموزش لازم پرسش نامه ی الگوی یادگیری Kolb را تکمیل کردند. همچنین در قالب یک سوال رضایت مندی آن ها از آموزش دانشکده ی دندانپزشکی با امتیاز 0 تا 10 (کاملا ناراضی تا کاملا راضی) سنجیده شد. یافته ها با p<0.05 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها:  

به ترتیب الگوی یادگیری همگرایی (8/57%)، جذب کننده (6/21%)، واگرا (8/12%) و انطباق یابنده (8/7%) بیشترین تا کمترین الگوی یادگیری را تشکیل می داد. ارتباطی میان الگوی یادگیری با جنسیت، معدل تحصیلی و ترم تحصیلی مشاهده نشد. میانگین رضایت مندی آموزشی دانشجویان 6/2 ±8/4 بود و با سبک یادگیری رابطه ای معنی دار نداشت (p=0/4).

نتیجه گیری: 

 یادگیری همگرایی و جذب کننده شایع ترین الگوی یادگیری دانشجویان دندانپزشکی دانشکده علوم پزشکی اردبیل بود. بر این اساس آموزش بر مبنای حل مشکل در کنار سخنرانی می تواند به عنوان روش های آموزشی مناسب پیشنهاد شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2105582 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!