مقایسه ی میزان موفقیت کلینیکی و رادیوگرافی 6 و 12 ماهه ی دندان های مولر دوم شیری پالپتومی شده با فروموکرزول و پروپولیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با وجود استفاده از فرموکرزول در پالپوتومی دندان های شیری طی صد سال گذشته به دلیل دارا بودن پتانسیل کارسینوژنیک، جایگزین های زیادی برای آن مطرح شده است. یکی از مواد طبیعی در رشته ی طب سنتی که جهت درمان پالپ زنده معرفی شده است، پروپولیس می باشد. هدف از این مطالعه، مقایسه ی میزان موفقیت کلینیکی و رادیوگرافی مولرهای دوم شیری پالپوتومی شده با فرموکرزول و پروپولیس بود.

مواد و روش ها

جهت انجام این کارآزمایی بالینی تصادفی، تعداد 60 دندان مولر دوم شیری فک پایین کودکان 4-7 ساله ای که به بخش کودکان دانشکده ی دندان پزشکی دانشگاه آزاد واحد خوراسگان اصفهان در سال 97-98 مراجعه کردند و دارای معیارهای لازم برای انجام پالپوتومی بودند، به مطالعه وارد شدند. در هر بیمار به طور تصادفی، یک دندان در گروه پالپوتومی با فرموکرزول و یک دندان در گروه پالپوتومی با پروپولیس قرار گرفت و پس از انجام بی حسی و حذف پوسیدگی، درمان پالپوتومی دندان ها با استفاده از فرموکرزول و پروپولیس انجام شد. سپس با روکش استیل زنگ نزن، تاج دندان ها بازسازی شدند. نتایج کلینیکی و رادیوگرافی 6 و 12 ماهه ی این دندان ها ثبت شد. داده های به دست آمده با آزمون آماری فیشر در نرم افزار SPSS نسخه ی 22 تجزیه و تحلیل شدند (0/05 = α).

یافته ها

موفقیت کلینیکی 6 و 12 ماهه ی پالپوتومی در گروه فرموکرزول، 100 درصد بود و موفقیت کلینیکی 6 و 12 ماهه ی پروپولیس به ترتیب 96/7 و 100 درصد بود. موفقیت رادیوگرافی 6 ماهه ی گروه فرموکرزول، 83/3 درصد و گروه پروپولیس 90 درصد بود (0/35 =p value). موفقیت رادیوگرافی 12 ماهه ی گروه فرموکرزول و گروه پروپولیس به ترتیب 80 و 76/7 درصد بود (0/75 = p value).

نتیجه گیری

بر اساس نتایج این مطالعه، تفاوت معنی داری بین نتایج کلینیکی و رادیوگرافیک پالپوتومی مولرهای شیری با استفاده از پروپولیس با فرموکرزول وجود نداشت. بنابراین شاید بتوان گفت که پروپولیس، می تواند به عنوان یک جایگزین در درمان پالپوتومی دندان های شیری در نظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p2105612 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!