تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مادران باردار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 شواهد نشان داده اند که زنان باردار از مهارت کافی برای استفاده از راهبردهای کارآمد تنظیم شناختی هیجان برخوردار نیستند. آموزش مهارت های زندگی یکی از مداخلات موثر در تخفیف مشکلات روان شناختی دوران بارداری است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مادران باردار انجام شد.

مواد و روش ها

در این پژوهش نیمه تجربی، جامعه آماری دربرگیرنده کلیه زنان باردار شهر تبریز در سال 1396 بود. تعداد 30 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و  به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (15 نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. گروه ها پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی (2001) را به عنوان پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. 8 جلسه یک ساعته به مدت هشت هفته آموزش مهارت های زندگی به صورت گروهی در گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره و تک‍متغیره تحلیل شدند.

یافته ها

 آموزش مهارت های زندگی به کارگیری راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان (تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی، ارزیابی مجدد مثبت، پذیرش و دیدگاه‍گیری) را در زنان باردار افزایش داد و موجب کاهش استفاده از راهبردهای منفی (فاجعه انگاری، خود سرزنشگری، نشخوار فکر و سرزنش دیگری) گردید (p<0.001).  

نتیجه گیری

 با توجه به اینکه آموزش مهارت های زندگی بر تنظیم شناختی هیجان زنان باردار تاثیر دارد؛ آموزش این مهارت ها به عنوان یک روش موثر در ارتقای راهبردهای مثبت و کاهش راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان به ویژه در دوران بارداری توصیه می‍شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2105806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!