ارزیابی عوامل تاثیرگذار در بهره برداری از مراتع با تاکید بر تحلیل سلسله مراتبی- عوامل راهبردی (-SWOT AHP) (مطالعه موردی: مراتع شهرستان اشتهارد، استان البرز)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به اهمیت نقش بهره برداری از مراتع و تغییرات ایجاد شده در سیستم های اجتماعی - اقتصادی و اکولوژیکی مراتع، برنامه ریزی جهت بررسی وضعیت حال و تصمیم گیری برای شرایط موجود حایز اهمیت می باشد. در همین راستا این مطالعه در نظر دارد جهت تعیین اختلاف نگرش ها بین کارشناسان و بهره برداران به بررسی و مقایسه اولویت عوامل موثر بر بهره برداری از مراتع در چهار معیار قوت، ضعف، فرصت و تهدید بپردازد. بدین منظور از آنالیز SWOT برای تحلیل عوامل موثر بر بهره برداری از مراتع استفاده گردید. عوامل شناسایی شده از طریق تنظیم و تکمیل پرسشنامه به روش های طیف لیکرت و آنالیز AHP به ترتیب توسط بهره برداران و کارشناسان اولویت بندی و مقایسه شد. نتایج نشان داد که فقط پتانسیل مرتع برای دام گذاری با امکان تغذیه دستی، بهره برداری های غیر اصولی مانند معدن، مانورهای نظامی از اولویت یکسانی برخوردار بودند. نتایج نشان داد در عوامل مربوط به نقاط قوت، تطابق نوع و نژاد دامی غالب منطقه با شرایط مراتع با وزن 117/0، نقاط ضعف، کناره گیری بهره برداران با سابقه از شغل دامداری مرتع با تجربه با وزن 026/0، فرصت ها، افزایش مطالعات علمی درباره مراتع در مراکز تحقیقاتی، ادارت منابع طبیعی با وزن 185/0 و در عوامل مربوط به تهدید ها، نوسانات قیمت بازار با وزن 076/0 در اولویت قرار دارند. نتایج این تحقیق حاکی از آن بود که در ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (نقاط ضعف و قوت) جمع امتیاز نهایی محاسبه شده نقاط قوت از نقاط ضعف بیشتر است. این بدین معناست که عوامل تاثیر گذار بر بهره برداری از مراتع از نظر عوامل درونی دارای قوت است. ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (تهدید و فرصت) نشان دهنده آن است که در وضعیت موجود، می توان با تقویت فرصت ها در مقابل تهدید ها واکنش راهبردی مناسبی نشان داد. بنابراین، راهبرد جهت حرکت به سمت توسعه مطلوب از بهره برداری از مراتع محسوب می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1049 تا 1060
لینک کوتاه:
magiran.com/p2105830 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!