طراحی نقشه استراتژی و شاخص های سنجش عملکرد برای موسسات آموزشی غیرانتفاعی، رویکرد امتیازی متوازن و تصمیم گیری گروهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 در حال حاضر دستیابی به اقتصاد دانش محور یکی از الزامات در همه ی کشورهای دنیاست. آموزش و تعلیم و تربیت یا سرمایه گذاری در سرمایه انسانی، از جمله پیش نیازهای اقتصاد دانش محور است، در دهه های اخیر با پر رنگ شدن جایگاه انسان به عنوان اصلی ترین و گرانبهاترین سرمایه اجتماعی، فرهنگی و معنوی جامعه، رسالت آموزش و پرورش نیز از جایگاه رفیع تری برخوردار شده است. بنابراین با توجه به نقش مهم موسسات آموزشی در تربیت نیروی انسانی مناسب برای جامعه، برنامه ریزی استراتژیک جهت اجرای استراتژی ها در راستای تحقق اهداف این موسسات امری ضروری می باشد و ترسیم نقشه استراتژی با رویکرد امتیازی متوازن گامی در جهت اجرای استراتژی هاست. نقشه استراتژی بوسیله مشخص نمودن ارتباط علت و معلولی میان اهداف استراتژیک، ایجاد ارزش می کند و تصویر بسیار خوبی از استراتژی ها که توسط اهداف قابل اندازه گیری پشتیبانی می شوند، ارایه می دهد. این تحقیق با هدف طراحی نقشه استراتژی و شاخص های سنجش عملکرد برای موسسات آموزشی غیرانتفاعی با در نظر گرفتن مکانسیم منطقی جهت نشان دادن روابط علی و معلولی میان اهداف استراتژیک در قالب مطالعه موردی انجام شده است.

مواد و روش ها:

 شیوه جمع آوری اطلاعات در این پژوهش به صورت کتابخانه ای و پرسشنامه و مراجعه به اسناد و مدارک و مستندات، بوده است که برای این منظور پس از استخراج اهداف استراتژیک، از طریق ادبیات و پیشینه ی تحقیق به شناسایی شاخص های سنجش عملکرد متناسب با اهداف پرداخته شد و با قضاوت خبرگان از طریق پرسشنامه، شاخص های سنجش عملکرد با بیشترین امتیاز با توجه به اهداف استراتژیک، دسته بندی و در ابعاد رویکرد امتیازی متوازن جانمایی گردید و نقشه استراتژی، با استخراج 11 هدف استراتژیک و انتخاب 27 شاخص سنجش عملکرد متناسب با اهداف توسط خبرگان و هم چنین تعیین روابط علی و معلولی میان اهداف با استفاده از تکنیک دیمتل، طراحی شد که نتایج پژوهش در بسیاری از موسسات آموزشی قابل تعمیم می باشد.

بحث و نتیجه گیری:

 نقشه ی استراتژی مسیر را برای کمک به مدیریت بهتر برای سرمایه گذاری کردن در جهت منابعی که نیاز به بهبود بیشتر دارند فراهم می کند، و طبق نتایج پژوهش، طراحی نقشه ی استراتژی با استفاده از روش دیمتل در مقایسه با روش متداول قضاوت ذهنی، برای تعیین روابط و علی معلولی روش منطقی تری است و نقشه راه روشن تری را برای کمک به مدیران و تمرکز بر عوامل تاثیرگذار در راستای اهداف استراتژیک ارایه می دهد. یافته های پژوهش هم چنین نشان داد، اثرگذارترین اهداف در موسسات آموزشی به ترتیب میزان اثرگذاری عبارت اند از: بهبود فرآیندهای آموزشی و تربیتی، بهبود دستاورد های علمی و پژوهشی، بهبود خدمات، توسعه سرمایه انسانی، توسعه سرمایه اطلاعاتی و توسعه سرمایه سازمانی و سایر اهداف از جمله رضایت دانش آموز و رضایت جامعه و تامین بودجه و افزایش امکانات و رشد بهره وری، با توجه به نظر خبرگان، جزء اهداف استراتژیک اثرپذیر هستند که نشان دهنده این است که دارایی های نامشهود زمینه ی خلق ارزش را برای این موسسات فراهم می آورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
243 تا 266
لینک کوتاه:
magiran.com/p2106974 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!