ارزیابی اثرات زیست محیطی جو (Hordeum vulrare L.) آبی و دیم با استفاده از روش ارزیابی چرخه حیات (LCA)، (مطالعه موردی: شهرستان خرم آباد)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این بررسی با هدف مقایسه آلاینده‏های جو (Hordeum vulrare L.) آبی و دیم در منطقه خرم‏آباد با استفاده از روش ارزیابی چرخه حیات انجام شد. واحد کارکردی در این پژوهش معادل تولید یک تن محصول جو در نظر گرفته شد. از اثرات زیست محیطی مهم می‏توان به گرمایش جهانی، تخریب لایه اوزون، پدیده اختناق دریاچه، پتانسیل اسیدی شدن و پتانسیل سمیت انسانی اشاره کرد. اندازه‏گیری پتانسیل هرکدام از اثرات زیست محیطی فوق الذکر با توجه به معادل تولید واحد در نظر گرفته شده توسط پایگاه داده جهانی محاسبه شد. نتایج نشان داد که میزان انتشار گازهای گلخانه‏ای در اثر زیست محیطی گرمایش جهانی در تولید یک تن جو آبی و دیم به ترتیب برابر 06/1112 و 96/699 واحد معادل کیلوگرم تولید CO2 است. در اثر زیست محیطی تخریب لایه اوزون این مقدار برای تولید یک تن جو آبی و جو دیم به ترتیب برابر 000228/0 و 000206/0 واحد معادل کیلوگرم تولید CEC11 محاسبه شد. پتانسیل اختناق دریاچه در تولید یک تن جو آبی و دیم به ترتیب برابر 66/2 و 71/2 واحد معادل تولید کیلوگرم PO4 محاسبه شد. در طراحی یک سناریو بلندمدت برای ادامه روند تولید به صورت کنونی، افزایش آلاینده‏های زیست محیطی با توجه به انباشت آلاینده‏های سال‏های قبل افزایش پتانسیل تخریب‏های زیست محیطی را نشان داد. بیش ترین میزان شاخص نهایی زیست محیطی (Eco-X) به ترتیب مربوط به دو اثر زیست محیطی گرمایش جهانی 0163/0 در جو آبی، 0108/0 در جو دیم و اثر زیست محیطی سمیت آب‏های شیرین که در هر دو محصول 0144/0 به دست آمد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1467 تا 1481
لینک کوتاه:
magiran.com/p2107261 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!