نقش سازمان های مردم نهاد و تشکل های محلی در توانمندسازی اجتماعی سکونتگاه-های غیررسمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اهداف و زمینه ها:

 اسکان غیررسمی یکی از مهم ترین معضلات شهری است که سبب کاهش سطح کمی و کیفی زندگی می شود. تاکنون روش های مختلفی برای ساماندهی اسکان غیررسمی ارایه شده که با شکست مواجه شده اند، اما راهبرد توانمندسازی به منظور تقلیل نابرابری های کالبدی، اقتصادی و اجتماعی در دنیا جایگاه بالایی دارد. از جمله راهکارهای حل مسایل پیچیده این سکونتگاه ها، حضور نمایندگان سازمان های مردم نهاد و تشکل های محلی در ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی به عنوان حلقه ارتباطی میان دولت و ساکنان جهت انجام اقداماتی در زمینه های فرهنگی، اجتماعی است. این پژوهش در نظر دارد که به این سیوال پاسخ دهد که سازمان های مردم نهاد و تشکل های محلی چه جایگاهی در توانمندسازی اجتماعی سکونتگاه های غیررسمی دارند. محدوده انتخاب شده تحقیق، هسته جمعیتی جاده قدیم قوچان است که یکی از هسته های شناسایی شده سکونتگاه های غیررسمی در مشهد بوده و در شمال غرب واقع شده است.

روش شناسی:

 این مطالعه کیفی به روش داده بنیاد، در سال 1396 در اعضای سازمان های مردم نهاد و تشکل های محلی هسته جمعیتی جاده قدیم قوچان انجام شد. مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از اعضای فعال انجام شد تا به مرز اشباع رسید.

یافته ها:

 در مرحله کدگذاری باز با تحلیل خط به خط تعداد 403 داده خام، 20 مفهوم و 7 مقوله به دست آمد. سه مقوله اعتماد اجتماعی به سازمان، محدودیت در درآمد سازمان و توانایی کاری محدود در سازمان به عنوان پدیده های مرکزی انتخاب شدند.

نتیجه گیری:

 سازمان های مردم نهاد تمایل بالایی به اعتماد اجتماعی و پذیرش توسط ساکنین محلات دارند اما بنا به دلایل مسایل اقتصادی و مالی و عدم توانایی در تامین هزینه ها به منظور رفع مشکلات محلات و نیازهای ساکنین و به طور کلی توانمندسازی محلات محدوده، جایگاه قانونی ندارند و خواسته هایشان به رسمیت شناخته نمی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
483 تا 491
لینک کوتاه:
magiran.com/p2107797 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!