شیوع سوء استفاده ی مواد مخدر در بین متقاضیان ازدواج در شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بین سال های 96-1392

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در ایران، متقاضیان ازدواج قبل از جاری شدن صیغه ی عقد در دفاتر ثبت ازدواج، لازم است تحت آزمایش غربالگری اجباری از نظر سوء مصرف مواد مخدر، قرار گیرند. هدف از انجام این مطالعه، تعیین فراوانی سوء مصرف مواد مخدر در متقاضیان ازدواج در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.

روش ها:

در یک مطالعه ی توصیفی، به صورت سرشماری از بانک الکترونیکی داده های آزمایشگاهی مربوط به نتایج آزمایش اعتیاد متقاضیان ازدواج، در 22 شهرستان تحت پوشش استان اصفهان در بین سال های 96-1392، جمع آوری و طبقه بندی گردید. داده های جمع آوری شده مربوط به سوء مصرف مواد در متقاضیان ازدواج، از نظر ترکیبات آمفتامین، مت آمفتامین و مورفین (ترکیبات افیونی)، به صورت میاتگین و انحراف معیار، بر حسب جنسیت و نوع مواد مصرفی، در طی یک دوره ی 5 ساله مقایسه شدند.

یافته ها:

فراوانی سوء مصرف مواد مخدر (در هر دو نوع مورفین و ترکیبات آمفتامین)، در هر دو جنس، از مقدار 8/7 در 1000 نفر متقاضی ازدواج در سال 1392 به مقدار 63/9 در 1000 نفر متقاضی ازدواج در سال 1396، افزایش یافته است. فراوانی سوء مصرف مواد در هر دو دسته ی مواد مخدر و روان گردان، در سال 1396 نسبت به سال 1392، در بین مردان، رشد 13/1 برابری و در بین زنان، رشد 26/3 برابری داشت.

نتیجه گیری:

در طی این دوره ی 5 ساله، میزان شیوع سوء مصرف مواد، در بین متقاضیان ازدواج در استان اصفهان، به خصوص در بین زنان، افزایش پیدا کرده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2109532 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!