اثر متیل فنیدیت و تمرین هوازی بر آنزیم های کبدی موش صحرایی نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

داروی متیل فنیدیت (ریتالین) برای درمان اختلال کم توجهی-بیش فعالی استفاده می شود. اما مصرف بدون تجویز پزشک آن برای افزایش عملکرد ورزشی و تحصیلی رواج یافته است. افزایش سوء مصرف دارو در ورزش و عدم اطلاع کافی از اثرات آن موجب شد، این مطالعه با هدف بررسی اثر متیل فنیدیت و تمرین هوازی بر عملکرد کبدی موش صحرایی انجام شد.

روش بررسی

نمونه های این تحقیق 80 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار با میانگین وزن 15±228 گرم بودند، که به طور تصادفی به 8 گروه 10 تایی تقسیم شدند. گروه ها شامل کنترل، شم تمرین هوازی، شم دارو، تمرین هوازی، دارو 10mg، دارو 30mg، تمرین هوازی+10mg دارو و گروه تمرین هوازی+30mg دارو بودند. گروه های دارو و تمرین هوازی+دارو مقدار داروی متناسب به وزن خود را به صورت گاواژ دریافت کردند. گروه های تمرین هوازی و تمرین هوازی+دارو برای مدت دو ماه، هفته ای سه جلسه و هر جلسه 30 دقیقه (سرعت 25 متر بر دقیقه) فعالیت داده شدند. خون گیری یک روز پس از پایان آخرین جلسه تمرین انجام و میزان آنزیم های کبدی اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده های از آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA) و آزمون تعقیبی توکی در سطح 0/05 استفاده شد.

یافته ها

 محاسبات آماری بین گروه های مختلف نشان داد، تغییرات سرمی آنزیم های کبدی گروه تمرین هوازی نسبت به گروه های کنترل، شم تمرین هوازی و شم دارو معنادار نبود. اما در گروه های دارو و تمرین+دارو افزایش سرمی وابسته به دوز آنزیم های کبدی نسبت به گروه های کنترل، شم تمرین هوازی، شم دارو و تمرین هوازی معنادار بود (0/05>p).

بحث و نتیجه گیری

افزایش وابسته به دوز آنزیم های کبدی در گروه های دارو و تمرین+دارو حتی نسبت به گروه تمرین هوازی، احتمال هپاتوتوکسیتی مصرف غیردرمانی متیل فنیدیت را بیان می کند. لذا برای تایید این نتایج، نیاز به پژوهش های بیشتری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
4 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2110535 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!