تاثیر یک دوره تمرین منتخب مقاومتی استقامتی همراه با مکمل ال سیترولین مالات بر فاکتورهای رشد فیبروبلاست (FGF) و اندوتلیال عروق (VEGF) و خستگی در بدنسازان جوان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سیترولین مالات یک مکمل آلفا آمینو اسید غیرضروری و حاصل اکسیداسیون آرژنین است و ممکن است موجب تغییراتی در ساز و کار ایمنی، قلبی عروقی و رگ زایی همچنین کاهش درک خستگی تمرین شود. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر یک دوره تمرین منتخب مقاومتی استقامتی همراه با مصرف مکمل ال سیترولین مالات بر فاکتور رشد فیبروبلاست (FGF)، فاکتور رشد اندوتلیال عروق (VEGF) و میزان خستگی در بدنسازان جوان بود.

روش بررسی

در یک پژوهش نیمه تجربی، 40 نفر از پسران عضو باشگاه های بدنسازی با روش تصادفی ساده برگزیده شدند و به چهار گروه کنترل، تمرین، مکمل، و تمرین+مکمل تقسیم شدند. ال سیترولین مالات به میزان3000 میلی گرم سه وعده در روز توسط گروه های مکمل مصرف شد. پروتکل تمرینی شامل 12 هفته، هر هفته 4 جلسه با شدت 55-50% حداکثر بیشینه و به مدت 75 دقیقه توسط گروه های تمرین انجام شد. غلظت VEGF و FGF (نمونه خون) و درک خستگی (توسط مقیاس بورگ) در ابتدا و انتهای دوره اندازه گیری شد.

یافته ها

نتایج تحلیل واریانس نشان داد تمرین مقاومتی استقامتی و مصرف سیترولین مالات سبب افزایش معنادار VEGF و FGF و همچنین کاهش درک سختی تمرین در گروه تمرین+مکمل نسبت به گروه مکمل، تمرین و بدون تمرین-مکمل شده است (05/0p≤). اما آزمون بونفرونی تفاوت معنادار را فقط در VEGF تایید کرد.

بحث و نتیجه گیری

 مصرف سیترولین مالات همراه تمرین مقاومتی استقامتی با افزایش VEGF و FGF موجب تقویت رگزایی و فعالیت قلبی عروقی شده و احتمالا با کاهش درک سختی تمرین به بهبود عملکرد ورزشی کمک می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2110536 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!