بررسی فراوانی و مقاومت آنتی بیوتیکی جدایه های کمپیلو باکتر جدا شده از نمونه مرغ در 22 منطقه تهران، ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

گونه های بیماریزای کمپیلوباکتر می توانند علاوه بر ایجاد اسهال و بیماری در دستگاه گوارش سبب القای بیماری های ناتوان کننده ی مزمن و خود-ایمن در انسان شوند. بررسی حضور این باکتری ها در منابع غذایی، نمونه های بالینی و تعیین الگوهای مقاومتی آنها در کشور می تواند در کنترل انتشار و کمک به روند درمان کمک کننده باشد. این مطالعه با هدف بررسی فراوانی و مقاومت آنتی بیوتیکی جدایه های کمپیلوباکتر جداسازی شده از گوشت مرغ صورت گرفت.

مواد و ورش ها:

 در این مطالعه از تیرماه 1397 تا اسفند 1397 مجموعا 100 نمونه گوشت مرغ از مناطق 22 گانه شهری تهران نمونه گیری به عمل آمد. بدین منظور از روش استاندارد غنی سازی و کشت در محیط اختصاصی استفاده شد و جدایه ها با روش Polymerase chain reaction (PCR) تایید جنس و گونه ی میکروبی برای C. jejuni, C. coli, C. upsaliensis و C. lari قرار گرفتند. تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی با روش E-test و انتشار از دیسک برای تعداد 7 آنتی بیوتیک انجام گرفت. در ادامه الگوی مقاومت چنددارویی (MDR) مبتنی بر وجود مقاومت همزمان به سه یا تعداد بیشتر کلاس های مختلف آنتی بیوتیک ها تعیین شد و نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS16 مورد تحلیل آماری قرار گرفت.

یافته ها

کمپیلوباکتر از 35% نمونه ی مرغ جداسازی گردید. از جمله گونه های جدا شده از گوشت مرغ، کمپیلوباکتر ژژونی (23%)، کمپیلوباکتر کولای (1%) و کمپیلوباکتر لاری (2%) بودند. بیشترین مقاومت جدایه های کمپیلوباکتر نسبت به تتراسیکلین (8/62%) و کمترین نسبت به آمپی سیلین و کلیندامایسین (هر یک1/17%) بود. الگوی MDR در 8/42% جدایه ها مشاهده گردید.

نتیجه گیری

نتایج به دست آمده وجود آلودگی بالا به کمپیلوباکتر را در گوشت مرغ نشان داد که تایید کننده وجود خطر بالای انتقال کمپیلوباکترهای دارای مقاومت دارویی چندگانه به مصرف کنندگان است. انجام مطالعات بر روی نمونه های انسانی می تواند این ارتباط را روشن تر بسازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2112183 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!