خوشه بندی و نگاشت روند 40 ساله پژوهش های حوزه آینده نگاری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

توسعه روش هایی اثربخش به منظور کاستن از پیچیدگی ها و عدم قطعیت های آینده و مواجهه با تغییرات سریع و گسسته یک ضرورت در عصر حاضر می باشد. آینده نگاری به عنوان یک ابزار موثر برای کاستن از پیچیدگی سیستم های پیچیده و پویا مورد توجه می باشد. شکست در ییش بینی محیط کسب و کار می تواند برای سازمان ها بسیار خطرناک باشد، آینده نگاری یک فرصت ساختاریافته را برای نگاه به آینده فراهم می آورد. از این رو با توجه به تعدد و گوناگونی مساله های مرتبط با آینده نگاری، سازمان ها و پژوهشگران، پژوهش های متعددی را در این حوزه انجام داده اند.

هدف

با توجه به اینکه حجم زیاد پژوهش ها به عنوان چالشی برای شناسایی روندهای تحقیقاتی و حوزه های نوظهور محسوب می شود، در این پژوهش با استفاده از تکنیک های علم سنجی، روند تحقیقات پژوهشگران در حوزه آینده نگاری تجزیه و تحلیل گردیده است.

روش ها

در این پژوهش 3883 مقاله منتشر شده بین سال های 1979 تا ژوین 2019 در حوزه آینده نگاری در پایگاه  [i]WOS با استفاده از نرم افزار VOSviewer تجزیه و تحلیل گردید و شبکه ارجاعات مقالات، هم رخدادی کلمات کلیدی، همکاری نویسندگان و ارجاعات مجلات تجزیه و تحلیل شده و نویسندگان، مجلات و حوزه های پژوهشی برجسته شناسایی شدند.

یافته ها

بر اساس نتایج به دست آمده نشریات futures ، technological forecasting and social change ، journal of political economy ، به عنوان تاثیرگذارترین مجلات در حوزه آینده نگاری شناخته شدند. همچنین Suddendorf, T، Saritas, O، Sarpong, D وRohrbeck, R  به عنوان نویسندگانی با بیشترین سهم در تولید علم شناخته شدند. از میان کلمات کلیدی استفاده شده در کل مقالات بررسی شده نیز، کلمات decision-making،  corporate foresight، climate-change حایز بالاترین رتبه در تکرار بین مقالات حوزه آینده نگاری بودهاند.  و  economics، regional urban planning ، business، به عنوان حوزه تحقیقاتی با بیشترین تعداد مقالات شناخته شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2112355 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!