بررسی تاثیرات تغییر فرآیندهای سازمان دهی بر پیاده سازی موفق آینده نگاری راهبردی در سازمان های ورزشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

با توجه به وضعیت پویای صنعت ورزش، کسب موفقیت در این حوزه نیازمند آینده نگاری، تفکر راهبردی و برنامه ریزی بلندمدت است. تقویت برنامه ریزی و تفکر راهبردی نیازمند تصمیم های آینده نگرانه برای رسیدن به موفقیت در محیط رقابتی صنعت ورزش می باشد و باید از آینده نگاری راهبردی به عنوان یک عامل مهم در ایجاد، خلق و دست یافتن به مزیت رقابتی استفاده کرد.

هدف

هدف این مقاله بررسی تاثیرات تغییر فرآیندهای سازمان دهی بر پیاده سازی موفق آینده نگاری راهبردی در سازمان های ورزشی است. برای رسیدن به این هدف، با بررسی ادبیات پژوهشی، چهار بعد حاصل از تغییرات در فرآیندهای سازمان دهی و رویه های مرتبط با آن (مشروع سازی از طریق توجیه، عقلانیت و منطق ابزاری، ایجاد تمایز بین انواع دانش، سرکوب خلاقیت و اجرای راهکارهای کلی برای همه نوع مسایل) مشخص شده است و به بررسی تاثیر این عوامل بر اجرا و پیاده سازی آینده نگاری راهبردی در میان مدیران سازمان های ورزشی پرداخته شده است.

روش

جامعه آماری پژوهش شامل مدیران ورزشی و اساتید و دانشجویان دکتری سیاست گذاری ورزشی  بود و روش نمونه گیری در این حالت نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود و پرسش نامه در بین 70 نفر از مدیران، اساتید و دانشجویان توزیع شد. به منظور تحلیل داده ها از روش مدل سازی به روش حداقل مربعات (پی ال اس) استفاده شد.

یافته ها

نتایج تحقیق نشان می دهد که رویه های سازمانی جدید حاصل از تغییرات در فرآیندهای سازمان دهی بر عدم موفقیت در اجرا و پیاده سازی آینده نگاری راهبردی در صنعت ورزش اثر مثبت و معنادار دارد.

نتیجه گیری

برای اجرای بهتر و پیاده سازی موفق آینده نگاری راهبردی در صنعت ورزش بهتر است بعد از تغییر فرآیندهای سازمان دهی در اثر تغییر مدیران ورزشی یا تغییر مالکیت باشگاه ها تا حد امکان از شکل گیری رویه هایی مثل مشروع  سازی از طریق توجیه،  عقلانیت ابزاری، سرکوب آزادی اخلاق و راه حل های کلی در حل مسایل بین مدیران میانی در این سازمان ها جلوگیری شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p2112358 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!