تاثیر 8 هفته تمرین اینتروال توانی به همراه مصرف عصاره انار بر ترکیب بدن و برخی عوامل موثر بر آن در دانشجویان پسر غیرفعال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر 8 هفته تمرین اینتروال توانی به همراه مصرف عصاره انار بر ترکیب بدنی دانشجویان پسر غیرفعال بود.

مواد و روش ها:

تعداد 42 نفر پسر غیرفعال به صورت تصادفی به چهار گروه تمرین اینتروال توانی (11 نفر)، تمرین اینتروال توانی به همراه مصرف عصاره انار (11 نفر)، عصاره انار (10 نفر) و کنترل (10 نفر) تقسیم شدند. برنامه تمرین اینتروال توانی به مدت هشت هفته، 3 جلسه در هفته و شامل 2 حرکت برای بالاتنه (پرس سینه هالتر و کول هالتر دست باز) و 2 حرکت برای پایین تنه (پرش بازگشت و وینگیت) بود که در 3 تا 5 ست 10 ثانیه ای اجرا شد. آزمودنی های گروه اینتروال توانی + عصاره انار (نیم ساعت قبل از تمرین) و گروه عصاره انار 3 بار در هفته و هر بار 100 میلی لیتر عصاره انار مصرف کردند.

نتایج

نتایج نشان داد که میزان متابولیسم استراحتی پس از 8 هفته تمرین اینتروال توانی + عصاره افزایش معنی داری پیدا کرد (003/0=P)، اما این افزایش در گروه تمرین اینتروال توانی معنی دار نبود (05/0<P). حداکثر اکسیژن مصرفی نسبی افزایش معنی داری در گروه تمرین اینتروال توانی + عصاره داشت (022/0=P)، اما هیچ تغییری در سایر گروه ها مشاهده نشد. همچنین درصد چربی آزمودنی ها پس از 8 هفته تمرین اینتروال توانی + عصاره انار کاهش معنی داری پیدا کرد (012/0=P).

نتیجه گیری: 

با توجه به نتایج تحقیق حاضر به نظر می رسد ترکیب تمرین اینتروال توانی به همراه مصرف عصاره انار باعث افزایش متابولیسم استراحتی و متعاقبا بهبود ترکیب بدنی می شود که می تواند موجب کاهش وزن شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2112531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!