تاثیر مستندسازی کلیدواژه ها با استفاده از اصطلاحنامه ی پزشکی فارسی بر بازیابی مقالات از پایگاه های ایران مدکس و مدلیب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

این پژوهش به شناسایی تاثیر مستندسازی کلید واژه ها با استفاده از اصطلاحنامه پزشکی فارسی بر بازیابی مقالات از پایگاه های ایران مدکس و مدلیب می پردازد.

 روش تحقیق:

پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده که به روش نیمه تجربی انجام گرفته است. سنجش میزان ربط نتایج جستجو، در دو حالت استفاده از کلیدواژه های زبان آزاد و کلیدواژه های مستند شده با اصطلاحنامه پزشکی فارسی، توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و محقق مورد مشاهده قرار گرفته و نتایج در جدول ثبت گردید.

یافته های تحقیق:

میزان مانعیت اطلاعات بازیابی شده برای کلیدواژه های زبان آزاد بیشتر از کلیدواژه های استاندارد شده در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب است. میزان جامعیت اطلاعات بازیابی شده برای کلیدواژه های زبان آزاد نیز بیشتر از کلید واژه های استاندارد شده در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب است. بر اساس نتایج به دست آمده، سطح معنی داری آزمون برای هر دو پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب به ترتیب برابر با 492/0 و 367/0 با توجه به زبان آزاد و استاندارد شده است؛ که بر این اساس، بین میزان بازیابی مقالات با کلیدواژه های زبان آزاد و استاندارد شده در پایگاه های اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب اختلاف معنی داری وجود ندارد.

بحث و نتیجه گیری:

مستندسازی کلید واژه ها در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب بر مانعیت اطلاعات بازیابی شده تاثیر معنی داری نداشته است. مستند سازی کلیدواژه ها در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس بر میزان جامعیت اطلاعات بازیابی شده تاثیر منفی دارد. مستند سازی کلید واژه ها در دو پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب تاثیری بر میزان بازیابی مقالات نداشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2112855 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!