تحلیل ساختاری اکوسیستم ملی نوآوری: بهره برداری از داده های جهانی برای سیاست گذاری ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

الگوهای سیستم ملی نوآوری عمدتا به زیست بوم نوآوری بی توجه هستند. از این رو نمی توانند چرایی رونق یا کسادی نوآوری در بین کشورها را به خوبی تبیین کنند. این مقاله به تبیین نقش زیست بوم نوآوری در رونق و کسادی نوآوری در چارچوب الگوی اکوسیستم ملی نوآوری می پردازد.

روش شناسی:

 این پژوهش از نظر نوع استفاده، کاربردی و از نظر هدف، پژوهشی توصیفی است که در آن از داده های پنل کشوری (داده های 137 کشور جهان در سه سال متوالی)، تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار اسمارت پی آل اس استفاده شد.

یافته ها:

 تحلیل های تجربی نشان داد که مولفه های متنوع زیست بوم نوآوری در پرورش و رونق نوآوری نقشی اساسی دارند. فناوری اطلاعات، آموزش دانشگاهی، پژوهش دانشگاهی و تعاملات نوآورانه مولفه های پایه اکوسیستم ملی نوآوری هستند. کمیت، کیفیت و ظرفیت این مولفه ها، میزان خلاقیت، ظرفیت باروی، میزان پویایی و سطح چالاکی اکوسیستم ملی نوآوری را تعیین می کنند. کمیت و کیفیت کارآفرینی، میزان دسترسی به اعتبارات مالی، کمیت و کیفیت زیرساخت های فیزیکی و میزان سرمایه گذاری های مالی و فیزیکی توسط کارآفرینان، دولت و بنگاه ها به پرورش، رونق و گسترش نوآوری کمک می کنند. این مولفه ها علاوه بر تولید دانش در داخل زیست بوم و جذب دانش از خارج زیست بوم، به تجاری سازی دانش جدید کمک می کنند. نفوذ و اشاعه دانش در زیست بوم و پایداری اکولوژیک از پیامدهای اصلی اکوسیستم ملی نوآوری هستند.

نتیجه گیری: 

دولت برای پرورش اکوسیستم ملی نوآوری در ایران و رونق بخشیدن به میزان خلاقیت و نوآوری ابتدا باید مولفه های زیست بوم نوآوری (مانند محیط یادگیری، سیاسی، حقوقی و کسب و کار) را اصلاح کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2117805 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!