ارائه مدل واحدهای کوچک تولید فرآورده های طب سنتی ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

در سال 1386 به موازات راه اندازی رشته Ph.D طب سنتی، نخستین سلامتکده های طب ایرانی تاسیس شد. به دلیل ضرورت تامین داروهای تجویزشده و امنیت دارویی بیماران، داروخانه های وابسته به سلامتکده ها کار خود را آغاز کردند. آگاهی روزافزون مردم، پیش بینی افزایش تعداد سلامتکده ها، ترویج وسیع طب ایرانی و از سوی دیگر محدودیت تعداد فارغ التحصیلان داروسازی سنتی، لزوم برنامه ریزی در رابطه با تامین گسترده فرآورده های طب ایرانی را نشان می دهد.

مواد و روش ها:

در این مطالعه، با جست‏وجوی کلیدواژه هایenterprise  Micro- و Small & Medium pharmaceutical enterprise مقالات مرتبط استخراج و بررسی شد، سپس دستورالعمل های واحدهای تولیدی کوچک داروسازی و آزمون های ضروری فرآورده های جالینوسی در سطح دنیا از پایگاه های اینترنتیSID, PubMed, Science Direct, Google Scholar  تا دسامبر 2019 به علاوه قوانین وزارت بهداشت کشور، سازمان غذا و دارو و سازمان جهانی بهداشت گردآوری و پیشنهادات مرتبط با ویژگی های یک واحد تولیدی کوچک از طریق مصاحبه با متخصصان داروسازی سنتی جمع آوری شد.

یافته ها:

مدل پیشنهادی این مطالعه، شرکت خرد و کوچک است که مطابق قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران با رویکرد دانش بنیان و از نوع مسئولیت محدود یا سهامی خاص فرآورده های طبیعی تولید می کند.

نتیجه گیری:

با فعالیت شرکت های خرد یا کوچک در حوزه ساخت فرآورده های طبیعی، ارایه محصولات غیراستاندارد توسط عطاری ها و هزینه ها کاهش می یابد و اشتغال زایی را به دنبال خواهد داشت. لذا ضروری است سیاست گذاری نوین بر مبنای آموزش مهارت های تولید و کارآفرینی صورت پذیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
261
لینک کوتاه:
magiran.com/p2117866 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!