بررسی تنش شوری و خشکی ناشی از کلرید سدیم و پلی اتیلن گلایکول بر خصوصیات جوانه زنی و رشد گیاهچه ی علف هرز خردل وحشی arvensis Sinapis

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی اثر تنشهای خشکی و شوری بر خصوصیات مرتبط با جوانه زنی و رشد گیاهچه توده علف هرز خردل وحشی جمع آوری شده از مزارع گندم آبی سه آزمون جداگانه در قالب طرح کاملا تصادفی در چهار تکرار در موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور انجام شد. سطوح مختلف تنش خشکی و شوری شامل پتانسیل های صفر (شاهد)، 2 ،-4 ،-6 ،-8 - و 10 -بار بود که به منظور ایجاد آنها به ترتیب از دو ماده پلیاتیلن گلایکول   PEGو کلرید سدیم NaCl استفاده شد.درصد و سرعت جوانه زنی، طول گیاهچه، طول ساقه چه، طول ریشه چه و شاخص بنیه گیاهچه صفات اندازهگیری شده در این آزمایش بود.نتایج حاکی از تاثیرمنفی و معنیدار تنشهای مذکور بر روی کلیه صفات مورد بررسی بود که این تاثیرمنفی در تنش خشکی به صورت معنی دار بیشتر از تنش شوری بود که نشان دهنده مقاومت بالاترخردل وحشی به تنش شوری نسبت به خشکی میباشد. طول ساقه چه در برخورد با هر دو تنش بیشتر از طول ریشه چه تحت تاثیرقرار گرفت که حاکی از حساسیت بالاتر این صفت میباشد. بر اساس مدل برازش داده شده X50 یا پتانسیلی که سبب کاهش 50 درصدی جوانه زنی نهایی و سرعت جوانه زنی خردل گردید در تنش شوری به ترتیب 33/7 و 03/5 بوده که به صورت معنی دار بالاتر از X50 مربوط به تنش خشکی (به ترتیب 47/4 و 90/2 بار) بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2119349 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!