بررسی شیوه های نوین درآمدزایی در سازمان بیمه سلامت از دیدگاه متخصصان مالی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سازمان بیمه سلامت به عنوان یکی از بزرگ ترین سازمان های فعال در حوزه بیمه درمان ایران است که به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، ازجمله فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم ها و روند پیر شدن جامعه، نیاز به درآمدزایی برای برابری منابع با مصارف خود دارد. این سازمان باید اقدامات مناسبی در راستای تامین منابع مالی به منظور تحت پوشش قرار دادن بیمه درمان برای تمامی آحاد جمعیت کشور، مطابق با قوانین جاری انجام دهد. هدف از این مطالعه ارایه شیوه های نوین درآمدزایی در سازمان بیمه سلامت ایرانیان است.

روش بررسی

در این پژوهش ابتدا براساس روش داده بنیاد و با استفاده از نظر متخصصان این حوزه نسبت به استخراج شیوه های نوین درآمدزایی اقدام شد. با توجه به کمبود متخصصان تامین مالی در حوزه بیمه درمان، جامعه آماری پژوهش شامل 21 نفر از خبرگان دانشگاهی و دستگاه های اجرای در حوزه اقتصاد سلامت و بیمه درمان انتخاب شدند. در نهایت با فرآیند سلسله مراتب تحلیلی، عوامل شناسایی شده مورد تحلیل و رتبه بندی قرار گرفت.

یافته ها

از میان 9 مولفه اصلی در تامین درآمد سازمان بیمه سلامت که مورد مقایسه براساس گزینه های سرعت جذب، میزان یا حجم درآمد، پایداری و درون زایی درآمد قرار گرفت، با توجه به ماتریس زوجی به دست آمده مشخص شد درآمدزایی از افراد با وزن 0.314 در رتبه نخست  اهمیت، درآمدزایی داخلی سازمان با وزن 0.264 در رتبه 2، کسب درآمد از شرکت های زیرمجموعه با وزن 0.221 در رتبه 3، انجام فعالیت های تجاری و غیر بیمه ای با وزن 0.209 در رتبه 4، درآمدزایی ناشی از آموزش و انتقال تجربیات با وزن 0.199 در رتبه 5، تامین منابع مالی از سازمان های دیگر با وزن 0.188 در رتبه 6، وجوه دریافتی از دولت به عنوان درآمد با وزن 0.176 در رتبه 7 و کمک های مردمی و سایر اقدامات درآمدزا با اوزان 0.165 و 0.163 در ترتیب اهمیت آخر است. در معیار درآمدزایی فردی مشخص شد، اهمیت اخذ هزینه مستقیم از گیرندگان خدمت نسبت به گزینه های فروش بیمه نامه های متنوع، ورود به عرصه بیمه مکمل و فروش خدمات به مخاطبان منطقه ای بسیار فراتر است

نتیجه گیری

 نتایج نشان داد بار اصلی هزینه های بیمه درمان باید برعهده بیمه شدگان باشد. دولت و سازمان های ذی ربط قادر به ادامه تامین مالی در سازمان بیمه سلامت نیستند. نتایج این پژوهش با آنچه سایر محققان مطرح می سازند، مقداری متفاوت است و از نظر خبرگان، تامین مالی در سازمان بیمه سلامت باید متمرکز بر دریافت کنندگان خدمت باشد. در همین راستا سازمان بیمه سلامت ایران می تواند برای جلوگیری از فشار مضاعف به بیمه شدگان، از سایر اقدامات متنوع دیگر که اهمیتی برابر با اخذ هزینه مستقیم از گیرندگان خدمت دارد، استفاده کند. این راهکارها را می توان در گزینه های فروش بیمه نامه های متنوع، ورود به عرصه بیمه مکمل و فروش خدمات به مخاطبان منطقه ای به عنوان یک نهاد بیمه ای و سرمایه گذاری مشاهد کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
238 تا 247
لینک کوتاه:
magiran.com/p2120407 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!