نابرابری در پرداختی بیمه های درمانی در ایران: طی دوره مطالعاتی 1390- 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نابرابری ها در نظام سلامت، که به عنوان تفاوت های افراد در بهره مندی از سلامت و تسهیلات آن تعریف می شود؛ از جمله عوامل تعیین کننده سلامت، در بین افراد و گروه ها به شمار می روند. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی وضعیت نابرابری در پرداختی بیمه های درمان در ایران طی سال های اخیر (دوره مطالعاتی 1390- 1396)، طراحی و انجام گردید.

روش بررسی

مطالعه توصیفی-تحلیلی حاضر به صورت مقطعی در سال 1397 و با استفاده از داده های پیمایش ملی هزینه-درآمد خانوار که به صورت سالیانه توسط مرکز آمار ایران انجام می شود، طراحی و اجرا شد. در مطالعه حاضر، نابرابری در پرداختی بیمه های درمانی ایران طی سال های 1390 تا 1396 سنجیده شد. بدین منظور، متوسط هزینه های پرداخته شده خانوارها برای بیمه های درمانی و متوسط هزینه های خانوار به تفکیک دهک درآمدی محاسبه و به کمک منحنی های لورنز، ضریب جینی این هزینه ها استخراج گردید. در ادامه به منظور ارزیابی عدالت در پرداخت های بیمه ای، شاخص کاکوانی نیز محاسبه گردید.

یافته ها

متوسط شاخص جینی برای پرداختی بیمه های درمانی در بین خانوار شهری و روستایی در کل دوره مطالعه به ترتیب 0/34 و 0/47 بود. میزان شاخص کاکوانی در تمام دوره مطالعه برای مناطق روستایی، همواره مثبت (عادلانه) بوده، در حالی که مناطق شهری در سال های 1391-1393 منفی (ناعادلانه) بود. علاوه براین روند تغییرات متوسط شاخص کاکوانی در کل کشور از سال های 1390 تا 1392 کاهشی بوده که نشان دهنده روند ناعادلانه پرداخت های بیمه ای در سال های مذکور می باشد. اما در سال های 1393-1395 روند این تغییرات افزایشی بود.

نتیجه گیری

 یافته های مطالعه حاضر نشان داد که وضعیت عدالت در میزان پرداختی های بیمه درمانی خانوارهای ایران به خصوص در مناطق شهری مطلوب نبوده؛ و لازم است جهت دستیابی به عدالت در پرداخت های بیمه درمانی خانوار، برنامه ریزان و سیاستگذاران، ضمن بازنگری در توزیع منابع در بخش بیمه ای کشور، از طریق باز توزیع منابع در مناطق شهری، در کنار ارتقای کیفی خدمات درمانی با پوشش بیمه ای مناسب، حفاظت مالی بیشتری را از خانوارهای ایرانی داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p2120420 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!