میانگین مبلغ در تعهد بیمه پایه عمل جراحی آنژیوپلاستی بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت ایران در سه بیمارستان منتخب در فروردین سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تا چند دهه قبل بیماری های واگیر به عنوان بزرگترین معضل بهداشتی کشورهای جهان به شمار می رفتند، در حالی که هم اکنون بیماری های غیر واگیر به عنوان مشکلات عمده بهداشتی مطرح هستند. بیماری عروق کرونر، یکی از مشکلات عمده در سراسر جهان به شمار می رود. این مطالعه به منظور مقایسه مبلغ در تعهد بیمه پایه عمل آنژیوپلاستی در سه بیمارستان با سیستم پرداخت گذشته نگر انجام شده است.

روش بررسی

مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی است که به صورت مقطعی به مطالعه بر روی 532 پرونده بیماران بستری عمل آنژیوپلاستی بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت ایران در بیمارستان های الف، ب، پ در فروردین ماه 1397 پرداخته است. همچنین به منظور بررسی دقیق تر مبلغ در تعهد بیمه پایه به سرفصل های اقامت، جراحی، دارو و لوازم، اقدامات تشخیصی (پاراکلینیک و آنژیوگرافی) و سایر هزینه ها تفکیک گردیدند. به منظور تحلیل داده ها از SPSS ویرایش 22 استفاده شد، در نهایت پس از انجام آزمون نرمالیتی بر روی داده ها به تفکیک بیمارستان و نرمال نبودن توزیع آنها، برای مقایسه مراکز از آزمون کروسکال والیس استفاده شد.

یافته ها

 میانگین مبلغ در تعهد بیمه پایه برای سه مرکز الف، ب و پ به ترتیب، 9.9، 8.7 و 10.6 میلیون تومان به دست آمد. همچنین بیشترین سهم در سرفصل ها مربوط به هزینه های دارو و لوازم بوده که در بیمارستان الف، ب و پ به ترتیب 54%، 52% و 58% بود. مراکز عمدتا در سرفصل های اقامت، دارو و لوازم، اقدامات تشخیصی و سایر موارد متفاوت عمل کرده بودند. نهایتا پس از مقایسه مبلغ در تعهد بیمه پایه مراکز از طریق آزمون آماری، مشخص شد که بین متوسط مبلغ در تعهد بیمه پایه مرکز ب با مراکز الف و پ اختلاف معنی داری وجود داشت.

نتیجه گیری

 از آنجایی که روش های پرداخت در نظام سلامت از عوامل تاثیرگذار در رفتار ارایه کنندگان و کیفت خدمات است، و همچنین به دلیل تفاوت مراکز در درمان بیماران، به کارگیری نظام های بازپرداخت آینده نگر (پرداخت گلوبال اعمال جراحی شایع که از سیستم گروه های مرتبط تشخیصی الگوبرداری شده است) ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
88 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p2120421 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!