بررسی تاثیر عوامل اقتصادی و اجتماعی بر ورود خانوارها به بازار سلامت و میزان مخارج سلامت آنها (مطالعه خانوارهای شهری و روستایی ساکن استان تهران و استان های هم جوار)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ارتقاء سطح سلامت و افزایش طول عمر افراد مستلزم این است که از طریق استفاده از کالاهای سلامت روی سلامت افراد سرمایه گذاری شود. ازآنجاکه بهره مندی از کالاهای سلامت نیازمند تامین مالی خرید آنان است، می توان گفت مخارج سلامت لازمه ی داشتن جامعه ای سالم است. از این رو هدف این مطالعه بررسی عوامل موثر بر ورود خانوارها به بازار سلامت و میزان مخارج سلامت آنها است.

روش بررسی

مطالعه حاضر با توجه به ویژگی های مربوط به مخارج سلامت خانوارهای شهری و روستایی ساکن استان تهران و استان های هم جوار، برای شناسایی عوامل موثر بر ورود خانوارها به بازار سلامت و مخارج سلامت آنها از مدل های انتخاب نمونه و روش برآورد دومرحله ای هکمن استفاده نموده است. قابل ذکر است که با توجه به مشکل انتخاب نمونه استفاده از مدل های انتخاب نمونه برای به دست آوردن برآوردهای قابل اعتماد ضروری است.

یافته ها

 نتایج به دست آمده حاکی از آن است که جنسیت، وضعیت تاهل سرپرست، بهره مندی از خدمات بیمه های درمانی، تعداد کودکان، جوانان و سالمندان و استعمال دخانیات از جمله مهم ترین عوامل موثر بر تصمیم گیری خانوارهای ساکن در استان تهران و استان های هم جوار آن برای ورود به بازار سلامت می باشند؛ اما تحصیلات نمی تواند تصمیم این خانوارها را در مورد ورود به بازار سلامت متاثر نماید.

نتیجه گیری

با توجه به شرایط موجود، بایستی برای استفاده خانوارهایی که درآمد کمی دارند، خانوارهایی که تعداد اعضای آنان بیش تر است، خانوارهایی که تعداد سالمندان بالایی دارند و خانوارهایی که نسبت جنسیتی غالب در آنان زنان هستند، از کالاها و خدمات سلامت، طرح های حمایتی ویژه ای در نظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2120432 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!