بررسی میزان پذیرش و روزهای بستری غیرمقتضی در بیمارستان ولیعصر مشگین شهر با استفاده از پروتکل AEP

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شناسایی میزان استفاده نابجا از خدمات سلامت در بخش بستری قدم اول در اجرای برنامه های کنترل و تحدید هزینه های نظام سلامت بدون آسیب به کیفیت این خدمات می باشد. این مطالعه، در بیمارستان دولتی ولیعصر شهرستان مشکین شهر با هدف سنجش میزان پذیرش و روزهای بستری غیر مقتضی بیمه شدگان و میزان هزینه های وارده ناشی از این پدیده به سازمان بیمه سلامت صورت پذیرفته است.

روش بررسی

این مطالعه مقطعی در مردادماه 1395 در بیمارستان ولیعصر شهرستان مشگین شهر اجرا شد. جامعه آماری در این مطالعه را تمامی بیمه شدگان تحت پوشش سازمان بیمه سلامت از کلیه صندوق ها که در زمان اجرای مطالعه به این بیمارستان مراجعه داشتند، تشکیل می دهند. 330 نمونه برای نمونه گیری در این مطالعه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از ابزار چک لیست موسوم به پروتکل AEP استفاده شد.

یافته ها

 33/56 درصد از بیمه شدگان (186 نفر) مرد و 7/43 درصد بیمه شدگان بستری (144نفر) زن بودند. 61 بیمار (4/18 درصد) به صورت الکتیو و 269 بیمار(5/81 درصد) به صورت اورژانسی بستری شده بودند. از مجموع 330 پذیرش ارزیابی شده 129 مورد (39 درصد) غیرمقتضی بود و بالاترین پذیرش غیرمقتضی در بخش داخلی با 66 درصد و کمترین میزان پذیرش غیرمقتضی در بخش جراحی با 12 درصد بوده است. سازمان بیمه سلامت در سال 1395 بابت روزهای بستری بی مورد در این سه بخش هزینه ای نابجا برابر 6.153.840.000 ریال پرداخت نموده است.

نتیجه گیری

 نتایج این مطالعه نشان می دهد پروتکل AEP با توجه با بررسی های انجام یافته متعدد از اعتبار مناسبی برای ارزیابی مناسبت پذیرش و روزهای بستری در بیمارستان برخوردار است. سازمان بیمه سلامت و سایر سازمان های بیمه گر پایه ضروریست برای کاهش پذیرش ها و روزهای بستری غیرمقتضی با بکارگیری پروتکلAEP به عنوان یک ابزار نظارتی در ارزیابی ها و رسیدگی به اسناد بخش بستری، تمامی پذیرش های بستری را بهینه سازی نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2120459 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!