پژوهشی پیرامون خواب براساس آثار طبی موجود در مجموعه دیجیتالی مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

خواب یک پدیده پیچیده و مهم در سلامت انسان و یکی از آثار قدرت و تدبیر خدای جهان آفرین است که منشاء تامین انرژی و نیرو می باشد. اختلال خواب از مباحث مهم پزشکی است. امروزه خواب تحت تاثیر شرایط خاص اجتماعی از حالت طبیعی خارج شده که می تواند تهدیدی برای سلامت جامعه باشد.

هدف

با توجه به اهمیتی که خواب در سلامت جسمی و روحی انسان دارد؛ سعی شده تا با استفاده از آثار موجود در مجموعه طبی دیجیتالی مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب، به ضرورت خواب شب و آداب مربوط به خواب در آموزه های دینی پرداخته شود.

روش ها

روش مطالعه در این پژوهش توصیفی و براساس رویکرد کتابخانه ای بوده که با مراجعه به کتاب های مختلف علمی و مذهبی موجود در مجموعه طبی دیجیتالی مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب و همچنین سایت های مختلف به رشته تحریر درآمد.

یافته ها

دانش امروز بشری بر اهمیت خواب، به ویژه خواب شب، تاکید دارد. خواب مایه آسایش و تجدید قوا می باشد. بهترین خواب در شب و به ویژه در ساعات اولیه اتفاق می افتد. خواب روز مضر و در بعضی مواقع مهلک است. مطالب فوق در متون طبی اطباء و آیات و روایات موجود در آثار طبی مجموعه دیجیتالی آمده و در آموزه های اسلامی به آن ها سفارش شده است.

نتیجه گیری

نتایج تحقیقات دانشمندان تا کنون صحت و دقت علمی بخشی از مطالب تصریح شده در طب سنتی و منابع دینی در مورد خواب را روشن و مورد تاکید قرار داده است. برای حفظ سلامتی باید شب زودتر خوابید و از خواب روزانه مگر به مقدار کمی در زمانی خاص پرهیز نمود. برای ارتقای کیفیت مناسب خواب توجه به آداب توصیه شده برای خواب در کتب طبی و دینی لازم است

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2120807 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!