مقایسه ریسک فاکتورهای ناشی از اختلالات اسکلتی عضلانی مونتاژکاران با استفاده از روش های MFA و NERPA در یک شرکت قطعات الکتریکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

از جمله فاکتورهای مهم ایجاد کننده اختلالات اسکلتی- عضلانی در صنایع، آسیب های شغلی و ناتوانی مرتبط با کار می باشد. ایستگاه کاری نامناسب و پوسچر نامطلوب منجر به افزایش بار خستگی و در نهایت بروز اختلالات اسکلتی- عضلانی می شود. اختلالات اسکلتی- عضلانی علاوه بر کاهش قوای جسمانی، موجب کاهش دقت، افزایش حوادث و کاهش بهره وری شغلی می شود. لذا، هدف از این مطالعه ارزیابی ریسک فاکتورهای ایجاد کننده اختلالات اسکلتی- عضلانی در مونتاژکاران قطعات الکتریکی با استفاده از روش   MFAو NERPA می باشد.

روش بررسی

این پژوهش مطالعه ای موردی می باشد که در مونتاژکاران قطعات الکتریکی یک کارگاه تولیدی در استان خوزستان با 84 کارگر زن، انجام گرفت. در این کارگاه 13 شغل و 32 پوسچر انتخاب گردید. به منظور تعیین فراوانی اختلالات اسکلتی عضلانی از پرسشنامه نوردیک استفاده گردید. سپس با استفاده از دو روش MFA و NERPA سطوح ریسک در افراد مورد مطالعه تعیین گردید. داده های بدست آمده در نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل گردید.

یافته ها

یافته های حاصل از MFA  نشان داد، مچ دست راست و کمر با  7/66 % ، گردن و شانه راست با 60% کارگران و در روش NERPA  مچ دست راست 3/67 % ، کمر  4/65 % ،گردن 3/61 % و شانه راست 8/60 % در سطح "خیلی زیاد"  اولویت اقدام اصلاحی قرار دارند که بی درنگ باید اقدامات اصلاحی صورت گیرد. همچنین نتایج آماری نشان داد همبستگی معنی داری بین نتایج پرسشنامه نوردیک ، MFA و NERPA دیده شده است.

نتیجه گیری

با توجه به نوع فعالیت، عدم استفاده از تکیه گاه، بالاترین درصد ریسک در مچ دست راست، کمر و گردن مشاهده گردیده است. لذا به منظور حداقل رساندن خستگی عضلانی، طراحی مناسب ایستگاه کاری و اجرای اقدامات مدیریتی پیشنهاد می گردد. این دو روش نیز شباهت هایی به هم داشته اند و زمانیکه لازم به بررسی تمام اعضای بدن باشد روش MFA ارجحیت دارد. اما در بررسی جزییات بیشتر می توان از NERPA استفاده نمود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
577 تا 584
لینک کوتاه:
magiran.com/p2125207 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!