معرفی الگویی روشمند جهت ارزیابی گزینه های تعیین تکلیف اقلام

چکیده:

در این مقاله الگویی روشمند با فنون تصمیم گیری چندشاخصه MADM)) جهت ارزیابی گزینه های تعیین تکلیف اقلام سپاه معرفی شده است. بدین منظور در اولین گام شاخص های کلی مرتبط با تعیین تکلیف اقلام (یعنی طیف کلی شاخص هایی که در تعیین تکلیف بهینه موثر هستند)، با مصاحبه و بررسی مستندات استخراج می شود. سپس جهت تحدید و تعیین شاخص ها و بدست آوردن اوزان شاخص ها و گزینه ها از روش های تصمیم گیری گروهی (GDM) استفاده می گردد. بدین صورت که در ابتدا درصورت وجود رابطه بازخورد متقابل بین شاخص ها و گزینه ها از روش بردا (borda) شاخص ها رتبه بندی و جهت تعیین اوزان کاردینال آن از یک مدل ریاضی برنامه ریزی خطی استفاده گردیده و در صورتی که شاخص ها دارای ساختار سلسله مراتبی باشد از روش بردار ویژه جهت این امر بهره برداری خواهد شد.
سپس با تشکیل ماتریس تصمیم گیری چند شاخصه (MADM)، به عنوان یک مدل مبتنی بر تکنیک های تصمیم گیری گروهی، گزینه ها (شامل فروش، امحاء، تبدیل به احسن و. .)، بسته به شرایط تصریح شده در الگوریتم هوانگ (hawang)، اولویت بندی وزنی شده و در ادامه، نتایج با استفاده از روش های رایج تصمیم گیری چندشاخصه فازی(FMADM)، مقایسه و تحلیل می گردد. بعد از تجزیه وتحلیل های لازم، اولویت بندی کلی گزینه های تعیین تکلیف اقلام سپاه مشخص شده و پیشنهادات مقتضی قابل ارایه است. یاد آور می شود این روش اولویت گذاری را می توان در هریک از طبقات کلی و جزیی اقلام و یا در هر قلم خاص که مورد نیاز باشد نیز بکار برد و با ایجاد ثبات در سطوح مختلف سازمان به فرآیندی اطمینان بخش و یک سیستم تصمیم یار نایل گردید

زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p212564 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!