اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر شدت درد بیماران کلیوی تحت همودیالیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

همودیالیز موجب طولانی شدن زندگی بیماران مبتا به نارسایی مزمن کلیه میشود اما عوارض همودیالیز همواره موجب رنج این بیماران میشود.درد مزمن از شایع ترین مشکلات بیماران تحت همودیالیز است و یک موقعیت ناتوان کننده است که با برخی از متغیرهای روان شناختی همراه میشود لذا جستجوی روش هایی برای کاهش درد این بیماران اهمیت دارد براین اساس این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر شدت درد بیماران کلیوی تحت همودیالیز اجرا شد.

مواد و روش ها

روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش بیماران تحت درمان با همودیالیز شهر زنجان در سال 1397 بودند.20 نفر با روش هدفمند انتخاب و به روش تصادفی ساده به کمک قرعه کشی در دو گروه 10 نفری جایگزین شدند. جهت انجام مداخله بیماران گروه آزمایش در طی دو ماه در 8 جلسه ا ساعته شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی را به صورت گروهی دریافت کردند و گروه کنترل هیچگونه درمانی دریافت نکردند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از مقیاس عددی 11 نقطه ای11-(NRS (Scale Rating Numbered point-11 استفاده شد. داده ها با روش تحلیل واریانس چند متغیره و با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که پس از انجام مداخله، نمره مقیاس شدت درد به طور معناداری نسبت به گروه کنترل کاهش پیدا کرد)01/0 >P)و مرحله در هیچ کدام از زیر مقیاسها معنیدار نبود(0/01>P)

نتیجه گیری

به طورکلی نتایج پژوهش حاضر نشان داد که شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به عنوان روش درمانی موثری در کاهش شدت درد بیماران کلیوی تحت همودیالیز محسوب میگردد. لذا پیشنهاد میشود درمانگران و متخصصین از این نوع مداخله برای ارتقا سلامت بیماران استفاده نمایند

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2125894 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!