مقایسه اثربخشی فرآورده گیاهی و کلوتریمازول بر درمان زنان مبتلا به واژنیت کاندیدیایی: مرور سیستماتیک کارآزمایی های کنترل دار تصادفی شده موازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

واژینیت کاندیدایی یکی از شایعترین مشکلات ژینکولوژی محسوب می شود که علاوه بر مشکلات بالینی و جسمی، سبب ایجاد صدمات روحی-روانی به ویژه در موارد مزمن، درمان نشده و راجعه می شود.
 

هدف تحقیق:

این مطالعه مروری نظام مند با هدف مقایسه اثربخشی گیاهان دارویی و کلوتریمازول بر درمان زنان مبتلا به واژنیت کاندیدایی انجام شده است. این مطالعه در نظر دارد تا با مرور کارآزمایی های کنترل دار تصادفی به بررسی این موضوع بپردازد که اثربخشی فرآورده گیاهی نسبت به کلوتریمازول در درمان واژنیت کاندیدیایی چگونه است.
 

مواد و روش ها

جهت شناسایی مداخلات، پایگاه های اطلاعاتی فارسی و انگلیسی شامل Scopus،Science direct ، Web of science،PubMed ، Google scholar، Medline،SID ، Irandoc، Iranmedex و Magiran  از فروردین 1398 تا اردیبهشت ماه 1398 مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، جستجوی دستی در مجلات، مجموعه چکیده مقالات در کنفرانس ها، و همایش ها و پایان نامه ها انجام شد. محدوده ی زمانی مطالعات، بین سال های 1384 تا پایان اردیبهشت 1398 در نظر گرفته شد. مطالعاتی انتخاب شدند که کمی، پژوهشی اصیل و مداخله ای بوده، مداخله جهت درمان زنان مبتلا به واژنیت کاندیدیایی با گیاهان دارویی و کلوتریمازول بخش اصلی یا یکی از اجزای اصلی آن باشد، مطالعات به زبان فارسی و انگلیسی باشند، مطالعه در داخل کشور انجام شده باشد و متن کامل مقاله در دسترس باشد. مطالعات موردی، مقالات کوتاه، مطالعات مقطعی و توصیفی تحلیلی، نامه به سردبیر و مقالات مروری روایتی و نظام مند حذف شدند.
 

یافته ها

یافته های به دست آمده از مرور 8 کارآزمایی بالینی بر روی 734 زن مبتلا به واژنیت کاندیدایی نشان داد که درمان های گیاهی گزینه مناسبی در درمان واژینیت کاندیدایی هستند. به طور خاص، گیاه مورد، روغن نارگیل و گل همیشه بهار دارای اثراتی بهتر و آویشن شیرازی و شوید دارای اثراتی مشابه با کلوتریمازول بودند. همچنین، گیاه مورد و سیاه دانه مکمل هایی مناسب برای کلوتریمازول جهت درمان واژینیت کاندیدایی بوند. هرچند اثرات کلوتریمازول نسبت به عصاره سیر بهتر بود. 
 

نتیجه گیری

گیاهان دارویی می بایست به عنوان درمانی جایگزین یا مکمل در درمان واژینیت کاندیدایی مورد توجه ی بیشتری قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2128571 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!