فئوکروموسیتوم یک طرفه در یک کودک: گزارش موردی

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

فیوکروموسیتوم یک تومور فوق العاده نادر در کودکان است که عامل هیپرتانسیون شدید در 1% کودکان محسوب می شود. این تومور بسیار نادر، تولیدکننده کاتکولامین ها با منشا سلول های کرومافینی مدولای آدرنال یا بافت پاراگانگلیونی خارج آدرنال است که می تواند تظاهرات متعدد و متنوعی داشته باشد. علامت اصلی این تومور فشارخون بالا است که در کودکان در 90% موارد فشارخون بصورت مداوم و بدون حملات فشارخون می باشد؛ سایر نشانه های این تومور شامل: سردرد، سرگیجه، گرگرفتگی، افزایش فشارخون، تعریق بیش از حد، تهوع و استفراغ است. تشخیص این بیماری با مشاهده افزایش تولید کاتکولامین ها یا متابولیت های آن ها در نمونه ادرار 24 ساعته اثبات می گردد. مطالعه حاضر گزارشی از تشخیص و درمان تومور فیوکروموسیتوما در پسربچه ای 12 ساله است.

معرفی مورد

 بیمار پسر بچه ای 12 ساله است که با سابقه ی سردردهای مکرر از 5/3 سال پیش و با شکایت اصلی سردرد شدید، تپش قلب و تعریق، تهوع و استفراغ به اورژانس مراجعه کرده است. فشارخون بیمار در بدو ورود 130/230 بود. پس از پایدار کردن وضعیت بیمار و انجام سونوگرافی شکم و CT Scan تشخیص قطعی بیماری فیوکروماسیتوم داده شد. پس از تشخیص و به دنبال دو هفته درمان و انجام تمهیدات خاص برای خنثی کردن کاتکول آمین های آزاد شده از تومور، با جراحی لاپاروسکوپی درمان قطعی بیمار صورت گرفت.

نتیجه گیری

اگرچه فیوکروموسیتوما از علل نادر فشارخون در کودکان است؛ ولی باید به عنوان یک عامل فشارخون بالا به ویژه در کودکان با سردردهای طول کشیده مدنظر باشد، از این رو بررسی دقیق کودک از نظر این تومور در موارد فشار خون بالا همراه با سردرد طول کشیده توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2129958 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!