همه گیر شناسی آسیب سندروم فشار داخلی تیبیا و اثر تمرینات کششی و قدرتی بر بهبود آن: یک مطالعه مروری نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سندروم فشار داخلی تیبیا یکی از رایج ترین آسیب های اسکلتی _عضلانی ناشی از استفاده بیش از حد در ورزشکاران و نظامیان می باشد. بر مبنای مطالعات گذشته، اطلاعات سیتماتیک و جامعی مبنی بر درصد شیوع کلی آن در جوامع مختلف در دسترس نمی باشد. از طرفی مطالعات، تاثیر تمرینات کششی و قدرتی بر بهبود این سندروم را بررسی نکرده اند. بنابراین، هدف اصلی این تحقیق بررسی چهارچوب علمی تحقیقات، مرتبط با شیوع سندروم فشار داخلی تیبیا و اثر تمرینات کششی و قدرتی بر بهبود آن می باشد.

روش کار

برای انجام این مطالعه، جستجوی پیشینه تحقیق از طریق بانک های اطلاعاتی Google Scholar، PubMed، Science Direct  ،Elseiver و Scopus صورت گرفت.  در این جستجو از کلید واژه های  “Medial tibial stress syndrome”،  “Stretching exercises and syndrome” و “Strength exercises and syndrome که محدود به سال های 1988تا  2019 بود،  استفاده گردید.

یافته ها

 میانگین بروز سندروم فشار داخلی تیبیا در دوندگان (67/33 درصد) بیشتر از ورزشکاران دانشگاهی (22/28 درصد) و در ورزشکاران دانشگاهی بیشتر از نظامیان (41/18 درصد) برآورد شد. سایر نتایج نشان داد، میانگین کلی شیوع سندروم در در زنان 07/27 درصد و در مردان 20/17 می باشد، که نشان دهنده شیوع بالای سندروم فشار داخلی تیبیا در زنان نسبت به مردان می باشد. به طورکلی تمرینات قدرتی عضلات دورسی فلکسور مچ پا منجر به بهبود میزان درد و کاهش نرخ بروز آسیب سندروم فشار داخلی تیبیا می شوند. همچنین، تمرینات کششی عضلات پلانتار فلکسور مچ پا، زمانی که در ترکیب با تمرینات قدرتی اعمال شوند، سبب بهبود میزان درد و کاهش نرخ بروز این آسیب می شوند. در غیر این صورت، تمرینات کششی به تنهایی اثر معنی داری بر بهبود سندروم فشار داخلی تیبیا ندارند.

نتیجه گیری

میزان شیوع آسیب به عنوان یک استاندارد، جهت تشخیص میزان خطر آن در ورزش و جوامع مختلف استفاده می شود. بنابراین، پژوهش حاضر می تواند اطلاعات دقیقی در زمینه شناخت شیوع سندروم فشار داخلی تیبیا، پیشگیری و درمان آن در جوامع مورد بررسی به ویژه دوندگان در اختیار مربیان و پزشکان تیم قرار دهد. شایان ذکر است در بحث درمان به مربیان و پزشکان تیم توصیه می شود، به جهت کاهش میزان درد و نرخ بروز سندروم فشار داخلی تیبیا از تمرینات قدرتی عضلات دورسی فلکسور مچ پا استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2129963 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!