برآورد نرخ های مرگ و میر بیمه شده های فعال صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نرخ های جمعیتی از قبیل نرخ مرگ و میر در محاسبات و سیاست گذاری های مربوط به بیمه ها (اجتماعی و تجاری) و صندوق ها، نقش بسیار اساسی و مهمی دارند. از آنجاییکه در ایران همچنان نرخ های مرگ و میر جدول TD(88-90) فرانسه مورد استفاده قرار می گیرد و این نرخ ها برای ایران مرگ ومیر را بیشتر از واقعیت برآورد می کنند، تهیه ی جدول عمری که برآورد درستی از مرگ و میر جمعیت ایران ارایه دهد، بسیار حایز اهمیت و مفید خواهد بود. با توجه به اهمیت این مسیله، در این مقاله هدف، برآورد نرخ های مرگ و میر بیمه شدگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال 95 است که درواقع یک زیرمجموعه ی 1.5 میلیون نفری از جمعیت ایران می باشد.

روش بررسی

در این مقاله به منظور به حداقل رساندن اثرکم شماری فوت در داده ها، جامعه ی هدف تنها به بیمه شده های فعال سال 95 محدود شده است. برای هر سن ، نر خ خام مرگ و میر با تقسیم افراد فوت شده  ساله به میزان در معرض فوت بودگی کل افراد  ساله به دست می آید. هموارسازی نرخ های خام با روش میک هم  و   به روش حداقل مربعات خطا برآورد شده اند، انجام می شود.

یافته ها

نرخ های مرگ و میر بیمه شده های فعال مرد عضو صندوق برای سنین بین 30 تا 80 سالگی برآورد و ارایه شده است. نرخ های به دست آمده برای سنین بین 30 تا 71 سالگی در مقایسه با نرخ هایی که بر اساس بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی به دست آمده است، مقدار بیشتر و در مقایسه با نرخ های فوت جدول TD (88-90) مقدار کمتری دارند. در مقایسه با نرخ های ارایه شده توسط سازمان ملل نیز، تا سن 60 سالگی، نرخ های فوت صندوق بالاتر و از سن 60 سالگی به بعد (تا 71 سالگی) نرخ های فوت سازمان ملل بیشتر می باشند.

نتیجه گیری

نتایج به دست آمده و مقایسه های انجام شده نشان می دهد که نرخ های برآورد شده برای صندوق تا حد زیادی معقول و قابل اعتماد می باشند. همچنین بر اساس مقایسه ها می توان گفت که نرخ های برآورد شده برای صندوق و نرخ های ارایه شده توسط سازمان ملل از بین نرخ های ارایه شده توسط چهار منبع ذکر شده، بیشترین نزدیکی را به یکدیگر دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2130013 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!