بررسی کارایی تشخیصی پروکلسیتونین سرم در کودکان مشکوک به پیلونفریت حاد مراجعه کننده به بیمارستان مفید سال 1381

چکیده:
سابقه و هدف
یکی از شایع ترین بیماری ها در سنین کودکی پیلونفریت حاد می باشد که تشخیص زودرس آن برای جلوگیری از عوارض این بیماری اهمیت خاصی دارد. عدم وجود معیارهای بالینی و آزمایشگاهی خاص برای این بیماران و در ضمن گرانی، در دسترس نبودن و تهاجمی بودن اسکنDMSA (استاندارد طلایی تشخیص پیلونفریت حاد) و همچنین وجود مطالعاتی مبنی بر قدرت تشخیص پروکلسیتونین، این تحقیق با هدف تعیین کارآیی پروکلسیتونین پیلونفریت حاد در کودکان انجام گرفت.
مواد و روش ها
تحقیق به روش کارآزمایی بالینی، روی پنجاه بیمار مشکوک به پیلونفریت حاد انجام گرفت. تشخیص قطعی بیماری بر یافته های اسکن DMSA قرار شده داده. مقدار پروکلسیتونین سرم بیماران با روش ایمونولومتریک اندازه گیری گردید. به طوری که مقدار 0.5 نانوگرم در میلی متر پروکلسیتونین سرم بیماران نرمال و بیش از این مقدار به عنوان ابتلا به پیلونفریت حاد شناخته شد.
یافته ها
از 50 بیمار بررسی شده، 43 نفر (86%) دختر با میانگین سنی 24.9 ماه و 7 نفر (14%) پسر با میانگین سنی 22.4 ماه مورد بررسی قرار گرفتند. متوسط مقدار پروکلسیتونین سرم، 1.63 نانوگرم در میلی متر و در 10 نفر مقدار آن کمتر از 0.5 نانو گرم در میلی متر بود. در 47 بیمار اسکن DMSA شواهدی دال بر پیلونفریت حاد را نشان داد. میزان حساسیت و ارزش اخباری مثبت مقدار پروکلسینونین سرم در تشخیص پیلونفریت حاد به ترتیب 83% و 97.5% محاسبه شد.
نتیجه گیری و توصیه ها: ارزش اخباری مثبت مقدار پروکلسیتونین سرم برای تشخیص پیلونفریت حاد قابل قبول است. با توجه به محدودیت ها و کاستی های سایر معیارهای بالینی و آزمایشگاهی جهت تشخیص پیلونفریت حاد در کودکان، تعداد نمونه بیشتری برای به کارگیری این روش توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
199
لینک کوتاه:
magiran.com/p213049 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!