بررسی ارتباط خصوصیات کلینیکوپاتولوژیک آدنوکارسینومای معده غیر متاستاتیک با آلفا فیتوپروتئین سرم (AFP) در دو بیمارستان امام حسین و خاتم الانبیاء طی سالهای 83-1381

چکیده:
سابقه و هدف
آدنوکارسینومای معده از بیماری های شایع می باشد که پیش آگهی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به این که آلفافیتوپروتیین سرم به عنوان یک تومور مارکر و فاکتور پروگنوستیک در آدنوکارسینومای معده مورد تردید است، و به منظور تعیین شیوع آلفافیتوپروتیین سرم و رابطه آن با خصوصیات کلینیکوپاتولوژیک بیماران مبتلا به آدنوکارسینومای معده غیر متاستاتیک مراجعه کننده به بخشهای جراحی بیمارستان امام حسین (ع) و بیمارستان خاتم الانبیاء در طی سال های 83-1381 طراحی و انجام پذیرفت.
مواد و روش ها
تحقیق با طراحی cross-sectional انجام گرفت. تشخیص آدنوکارسینومای معده با بررسی پاتولوژیک و میزان AFP سرم به روش رادیوایمونواسی اندازه گیری شد. کسانی که میزان AFP سرم آنها بیشتر از 20 IU/ml بود. به عنوان شیوع AFP بالا تلقی گردیدند و خصوصیات کلینیکوپاتولوژیک بیماری از جمله متاستاز کبدی، درگیری پریتون، پاتولوژی، stage و Resectability تعیین و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
یافته ها
از 96 بیمارمبتلا به آدنوکارسینومای معده غیرمتاستاتیک تحت بررسی تعداد 9 نفر AFP (%9.4) غیر نرمال داشتند. درگیری پریتوئن و Resectability با افزایش AFP رابطه معنی دار داشت (P<0.05). سایر خصوصیات فردی و بیماری افراد تحت بررسی با افزایش این شاخص ارتباطی نداشت (N.S).
نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به شیوع نسبتا بالای AFP سرم در مبتلایان به آدنوکارسینومای معده غیر متاستاتیک معده و رابطه آن با درگیری پریتوئن و Resectability، پیشنهاد می شود اندازه گیری AFP سرم در این بیماران صورت گرفته و در افراد با AFP غیر نرمال قبل از عمل جراحی لاپاراسکوپی انجام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
221
لینک کوتاه:
magiran.com/p213053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!