واکاوی تاثیر ویژگی های کارآفرینی اعضای شرکت های خدمات مشاوره ای کشاورزی بر روحیه کارآفرینی آنان (مطالعه موردی: شهرستان های همدان و ملایر)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

از راهکارهایی که در روند اشتغال زایی جوامع اهمیت فراوانی دارد، توسعه کارآفرینی است که در صورت شناسایی ابعاد و زمینه های آن می تواند به طور موثری به پیش برد اهداف توسعه پایدار کشاورزی کمک کند. از آنجا که در ایران و طبق قانون، شرکت های فنی، مهندسی و خدمات مشاوره ای کشاورزی متولی اصلی امور مربوط به کشاورزی در روستاها و سایر مناطق کشور شده اند، در این مقاله سعی شده است، تاثیر ویژگی های کارآفرینی اعضای این شرکت ها بر تمایل آن ها به کارآفرینی، مورد ارزیابی و شناسایی قرار گیرند. برای این منظور از روش پیمایشی استفاده شد و داده ها با کمک پرسشنامه و مصاحبه جمع آوری شد. برای تعیین روایی، پرسشنامه در اختیار اعضاء هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا قرار گرفت و با توجه به این که، از پرسشنامه استاندارد بهره گرفته شده است، پایایی آن تایید شد. جامعه آماری تحقیق شامل 50 نفر اعضای شرکت های فنی، مهندسی و خدمات مشاوره ای کشاورزی در شهرستان همدان و ملایر بوده است که به صورت تمام شماری انجام گردیده است. برای تحلیل اطلاعات، از دو روش آمار توصیفی از جمله میانگین، انحراف معیار و ضریب تغییرات و تحلیلی از جمله: ضرایب همبستگی و تحلیل مسیر با بهره گیری از نرم افزار SPSS/22 استفاده شد.نتایج تحقیق نشان داد که بین سن، جنسیت، میزان تحصیلات و سابقه کار افراد مورد مطالعه و روحیه کارآفرینی آن ها رابطه معنی داری وجود ندارد و نیز بین روحیه کارآفرینی و برخی خصلت های مربوط به کارآفرینی نظیر اعتماد به نفس، شجاعت در کار، روحیه کار گروهی، انگیزه و ابتکار، رقابت پذیری، قانون مداری و نظم، خودیاری، ریسک پذیری و علاقه مندی به شغل رابطه معنی داری وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2131248 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!