تببین مفهوم حرفه ای گری از دیدگاه دانشجویان فوریت های پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

حرفه ای شدن از مفاهیم بنیادی و پایه ای پرستاری و مراقبت است و در مسیر اخلاقی عمل کردن شاغلین یک حرفه، خود فهمی حرفه ای بسیار مهم و اولین گام است. مطالعه حاضر با هدف تبیین دیدگاه دانشجویان رشته فوریت های پزشکی در مورد مفهوم حرفه ای گری انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه کیفی 10 نفر از دانشجویان رشته فوریت های پزشکی مشارکت نمودند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختارمند تا رسیدن به اشباع داده ها استفاده شد. مصاحبه ها پیاده سازی شد و متون حاصله به دقت و بارها بررسی و با روش تحلیل محتوا کدگذاری و طبقه بندی شدند.

یافته ها

از تحلیل داده ها 3 طبقه اصلی (تعریف حرفه ای گری، اهمیت حرفه ای گری و مشخصات فرد حرفه ای) و 15 طبقه فرعی (منفعت اجتماعی، آرامش، عدالت، ضرورتی برای فوریت پزشکی، کم شدن اشتباهات، رعایت ایمنی، ارتقاء کیفیت، انجام صحیح وظایف، مسئولیت پذیری، در نظر گرفتن بیمار، اجرای صحیح پروسیجرها، علم و اطلاعات کافی و به روز، ارتباط خوب، مدیریت و اخلاق حسنه) استخراج گردید.

نتیجه گیری

مضامینی که از داده های این مطالعه پدیدار شد نشان دهنده دقت و توجه خاص دانشجویان به موضوع حرفه ای گری است که علی رغم اینکه مطالعه تخصصی نداشتند یا آموزش خاصی ندیده بودند اما به ادراکات مهمی در این زمینه رسیده بودند که قابل توجه بود. دانشجویان به اکثر موارد در منشور حرفه ای گری اشاره داشتد. مواردی مانند تعالی و افتخار اصلا بیان نشدند و برخی موارد نیز خیلی موردتوجه دانشجویان نبود. لذا به نظر می رسد توجه و اهتمام بیشتر به آموزش حرفه ای گری به عنوان واحد درسی مجزا ضروری باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2131397 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!