ملاحظات سلامت معنوی در بحران کرونا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بشر همواره در گرفتاری ها و مشکلات از خداوند طلب یاری و کمک می کند اخیرا یکی از گسترده ترین و بدترین بحران های جهانی، یعنی بیماری واگیر و مرموز ناشی از ویروس کرونا، اتفاق افتاد. در این دوره نیز گرایش به معنویت افزایش یافت و ما شاهد جلوه های متعددی از این موضوع در کشور ایران اسلامی بودیم. هدف از انجام این مطالعه، بررسی ابعاد سلامت معنوی در این بحران بوده است.

روش

در این مطالعه ضمن مرور منابع اسلامی شامل قرآن کریم و احادیث معصومین (علیهم السلام) و مقالات علمی در جهان، براساس شواهد موجود در جامعه مصادیق"سلامت معنوی" در دوره بحران کرونا را توضیح می دهیم.

یافته ها

گرچه در دوره کرونا یکی از دغدغه های مهم نخبگان و علاقمندان حوزه سلامت معنوی در دنیا تعطیلی عبادتگاه ها و مراکز مذهبی بود، ولی از آنجا که دین اسلام بهترین و جامع ترین برنامه ها را در این زمینه دارد، ما در کشور شاهد بروز و گسترش قابل توجه ابعاد سلامت معنوی و افزایش دین داری به اشکال مختلف بودیم. می دانیم که اکثر شاخصه های "سلامت معنوی اسلامی" بین اقشار مختلف جامعه مشترک است، اما می توان "عموم مردم"، "بیماران"، "نزدیکان بیماران" و "درمان گران" را جداگانه بررسی و در هرگروه بعضی از جلوه ها را بارزتر مشخص کرد. جایگاه ویژه "رهبری نظام اسلامی" در تدبیر و هدایت امور نیز بسیار مهم و قابل توجه است.عموم مردم: تمرین صبر و توکل و امید به رحمت الهی و هم چنین نزدیک شدن به مقام " رضا، از جمله مهم ترین مولفه های ارتقای سلامت معنوی در مردم است.بیماران: حس قریب الوقوع بودن مرگ، یکی از مهم ترین عوامل ارتقای معنوی انسان و رقت قلب اوست.نزدیکان بیماران: در این شرایط انسان ها بیش از پیش به دعا روی می آورند و از خداوند طلب "سلامت و صحت و عافیت" می کنند.درمانگران: گسترش شاخصه ایثار و فداکاری، علاوه بر اثری ماندگار در جان و دل خدمتگزاران سلامت جامعه، به بالارفتن شان و جایگاه ایشان در بین مردم می انجامد.نقش و جایگاه رهبری: رهبری عالی نظام، علاوه بر مدیریت کلان و توصیه های جدی به مردم برای انجام دستورات مسیولان سلامت کشور، بارها از کارگزاران نظام سلامت تشکر و قدردانی کردند.

نتیجه گیری

 مجموعه اقدامات کارگزاران نظام، اقشار و گروه های مختلف مردم در بحران کرونا، بار دیگر ظرفیت عظیم جمهوری اسلامی را به عنوان نظامی برخواسته از فضایل و اخلاق نشان داد که می تواند الگویی برای پیاده سازی "سلامت معنوی" در جهان باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2134957 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!