بررسی تاثیر اندازه ی اباتمنت بر استحکام کششی روکشهای سمان شده بر اباتمنت های یک قطعه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ابعاد اباتمنت، یکی از مهم ترین عوامل موثر بر گیر رستوریشن های متکی بر ایمپلنت به شمار می رود. اباتمنت های قطورتر، دارای مزایای فراهم کردن دیواره ی ضخیم تر در بدنه ی خارجی و سطح بیشتر به منظور تامین گیر رستوریشن است. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر ابعاد اباتمنت بر گیر رستوریشن های متکی بر ایمپلنت بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه ی تجربی از نوع آزمایشگاهی، 40 عدد آنالوگ ایمپلنت با استفاده از سرویور درون بلوک های تهیه شده از آکریل خودسخت شونده قرار داده شدند. 40 عدد اباتمنت تیتانیومی با طول های 5/5 و 7 میلی متر و قطرهای 3/5 و 4/3 میلی متر به آنالوگ های ایمپلنت با تورک 35 نیوتن سانتی متر متصل گردید. روکش ها با استفاده از سمان موقت تمپ باند، سمان شدند. نمونه ها قبل از آزمایش در رطوبت 100 درصد و دمای 37 درجه ی سانتی گراد به مدت 48 ساعت نگهداری شدند. رستوریشن ها با استفاده از دستگاه یونیورسال تستینگ ماشین با افزایش تدریجی نیرو و با سرعت 0/5 سانتی متر در دقیقه تحت نیروی کششی قرار گرفتند و استحکام کششی به نیوتن ثبت گردید. داده ها با استفاده از آزمون آماری واریانس دوطرفه تحلیل گردید و آنالیز داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه ی 23 انجام شد (0/05 = α).

یافته ها

 افزایش ارتفاع اباتمنت، به طور معنی داری سبب افزایش گیر رستوریشن شد (0/03 = p value). افزایش قطر اباتمنت سبب کاهش گیر رستوریشن شد که این کاهش معنی دار نبود (0/41 = p value). بین نسبت ارتفاع به قطر اباتمنت و گیر رستوریشن، رابطه ی مستقیم و معنی داری وجود داشت (p value = 0/01,  r = 0/343). بین سطح اباتمنت (حاصل ضرب ارتفاع در قطر اباتمنت) و گیر رستوریشن رابطه ی مستقیم و ضعیفی وجود داشت که معنی دار نبود (p value = 0/185, r = 0/127).

نتیجه گیری

 افزایش ارتفاع و نسبت ارتفاع به قطر اباتمنت در مقایسه با افزایش سطح اباتمنت در رابطه با افزایش قطر اباتمنت، تاثیر بیشتری در گیر رستوریشن خواهد داشت

زبان:
فارسی
صفحات:
203 تا 209
لینک کوتاه:
magiran.com/p2137650 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!