ردیابی ژن های حدت اینتیمین، همولیزین و شیگاتوکسین در اشریشیاکلی جدا شده از طوطی سانان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 اشریشیاکلی یک عامل عفونی مشترک بین انسان و حیوانات است که دارای ژن های حدت زیادی است. یکی از ژن های حدت واجد اهمیت اینتیمین است که عامل اتصال باکتری به سلول های مخاطی است. از طرفی ژن های حدت همولیزین و شیگاتوکسین نیز با تولید سم باکتریایی عامل ایجاد عوارض گوارشی هستند. لذا سویه های اشریشیاکلی که واجد ژن های حدت مذکور باشند می توانند در انسان ایجاد بیماری کنند. در این راستا، در مطالعه اخیر به ردیابی ژن های حدت مذکور در سویه های اشریشیاکلی جدا شده از طوطی سانان پرداخته شد.

مواد و روش ها

 به منظور شناسایی ژن های حدت در اشریشیاکلی با منشاء طوطی سانان، 100 نمونه سوآب از ناحیه کلواک انواع طوطی سانان از کلنی‌های نگهداری طوطی در استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری جمع آوری شد. پس از کشت و خالص سازی، با تست های بیوشیمیایی به تایید موارد آلودگی اشریشیاکلی پرداخته شد. سپس با استخراج DNA به روش جوشاندن به ردیابی ژن های همولیزین، اینتیمین و زیررده های 1 و 2 شیگاتوکسین ( stx1و stx2 ) پرداخته شد.

یافته ها

 نتایج نشان داد 57/18 درصد از جدایه‌های اشریشیاکلی جدا شده واجد ژن اینتیمین ، 28/4 درصد واجد ژن stx2  و 85/2% واجد همولیزین بودند. تنها یک جدایه واجد ژن‌های اینتیمین و همولیزین وstx2  به طور همزمان  بود (%42/1). در هیچ‌یک از جدایه‌ها ژن stx1 ردیابی نشد.

نتیجه گیری

 با توجه به افزایش تقاضا برای نگه داری انواع طوطی‌سانان به عنوان حیوان دست‌آموز برای کودکان و نوجوانان لازم است مراقبت های بیش تری در جهت کاهش خطر انتقال بیماری‌های مشترک از این پرندگان به انسان صورت بگیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2138293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!