روایت و تاریخ؛ سنجش شیوه های تاریخ نگاری در تاریخ بیهقی، تاریخ طبری و تاریخ بلعمی
تاریخ بلعمی و تاریخ بیهقی از شاهکارهای دوران نخستین تاریخ نگاری و از نمایندگان سبک نثر مرسل و بینابین ادبیات منثور ایران هستند. درباره این دو اثر تا کنون جداگانه و در زمینه های مختلف، تحقیق و پژوهش های زیادی شده است؛ اما پژوهش هایی که این دو اثر را در یک زمینه خاص مقایسه و تطبیق کنند، اندک هستند. پژوهش حاضر بر آن است تا با نشان دادن نگرش، روش و ویژگی های تاریخ نگاری در تاریخ بیهقی، تاریخ طبری و تاریخ بلعمی، برخی شباهت ها و تفاوت های این دو اثر را که در دوره خود به نوعی روشمند و دارای سبک هستند نشان دهد؛ زیرا با بررسی و مقایسه این دو اثر، می توان به کیفیت و روند سیر و انتقال اصول تاریخ نویسی در آن دوره ها پی برد. برخی از نتایج این پژوهش نشان می دهد که بیهقی تاریخ را جدا از روایت صرف رویدادها می داند و سعی می کند به تحلیل و ریشه یابی وقایع نیز بپردازد. تاریخ او از نظر روش تاریخ نگاری در زمره تاریخ های تحلیلی است؛ اما بلعمی در ترجمه خود، از میان روایات متعدد طبری، تنها روایات موثق و ارجح را بر می گزیند؛ زیرا معتقد است که فراوانی گزارش ها در مورد یک واقعیت نمی تواند دلیل بر صحت آن باشد. معیار بلعمی در این گزینش های خاص، عقلی بودن آن هاست. بلعمی مانند بیهقی، تاریخ را جدا از خرافات و مجموعه ای از واقعیات می داند که باید از طریق راویانی ثقه و امانتدار به آن ها آگاهی پیدا کرد. از دیگر ویژگی های تاریخ نگاری بلعمی، تحلیل و ریشه یابی هایی است که ضمن برخی روایات انجام می دهد و بدین گونه روش تاریخ نگاری او از شیوه روایی طبری، به شیوه ترکیبی تغییر پیدا می کند. در نظر بیهقی، هدف اصلی تاریخ عبرت آموزی است. طبری نیز تاریخ را درس عبرت و منبع معرفت می داند و در نگارش تاریخ خود اهداف مذهبی را دنبال می کند؛ اما بلعمی تا حدودی متاثر از انگیزه های سیاسی و ناسیونالیستی است. حضور مردم و اجتماع در تاریخ طبری (و تاریخ بلعمی) نسبت به تاریخ بیهقی بیشتر است.
تاریخ بیهقی ، تاریخ طبری ، تاریخ بلعمی ، تاریخ نگاری ، مورخ ، روایت
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.