تاثیر تجویز خوراکی آستاگزانتین و نمک صفراوی بر فعالیت سیستم دفاع آنتی اکسیدانی و فاکتورهای بیوشیمیایی خون ماهی پرت (Cichlasoma synspilum × Cichlasoma citrinellum) طی دوره محرومیت غذایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از مطالعه بهبود سیستم دفاع آنتی اکسیدانی و شاخص های بیوشیمیایی پلاسمای ماهی پرت در طی دوره محرومیت غذایی بود. 198 قطعه ماهی پرت (میانگین وزنی2/6±5/25 گرم و میانگین طولی43/0±34/6 سانتی متر) در سه تیمار شامل تیمار شاهد (جیره پایه)، تیمار آستاگزانتین (جیره حاوی 4 گرم بر کیلوگرم آستاگزانتین) و تیمار آستاگزانتین- نمک صفراوی (جیره حاوی 4 گرم بر کیلوگرم آستاگزانتین و 1200 میلی گرم بر کیلوگرم نمک صفراوی) به مدت 90 روز تغذیه، سپس به مدت 7 روز در معرض محرومیت غذایی قرارگرفتند. خونگیری از ماهیان در پایان دوره تغذیه (قبل از تنش محرومیت غذایی) و پس از آن صورت گرفت و آنزیم های اکسیداتیو و برخی پارمترهای بیوشیمیایی خون ماهیان سنجیده شد. نتایج نشان داد تغذیه با جیره حاوی آستاگزانتین به تنهایی می تواند باعث کاهش سطح آنزیم های اکسیداتیو در مقایسه با گروه شاهد در پایان دوره تغذیه شود، در حالی که کاهش سطح آنزیم های کبدی آسپارات آمینوترانسفراز و آلانین آمینو ترانسفراز پلاسما، تنها در گروه ماهیان تغذیه شده با آستاگزانتین و نمک صفراوی مشاهده شد (05/0>p). محرومیت غذایی منجر به افزایش معنادار آنزیم های اکسیداتیو پلاسما در گروه شاهد شد (05/0>p). درحالی که چنین تغییراتی در تیمارهای تغذیه شده با آستاگزانتین و یا آستاگزانتین- نمک صفراوی مشاهده نشد (05/0>p). به طورکلی می توان بیان داشت که محرومیت غذایی منجر به افزایش معنادار آنزیم های اکسیداتیو و کاهش سطح آنزیم های کبدی و پروتئین پلاسمای ماهی پرت می شود، بااین وجود می توان با افزودن آستاگزانتین به تنهایی یا در تلفیق با نمک صفراوی به جیره، اثرات محرومیت غذایی را حداقل در برخی شاخص ها، کاهش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
128 تا 135
لینک کوتاه:
magiran.com/p2139284 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!