نیازهای راهنمایی و مشاوره ای دانشجویان دانشکده توان بخشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 شناسایی نیازهای مشاوره ای دانشجویان به یهبود فرآیند مشاوره و راهنمایی دانشجویان در دانشگاه کمک نموده و بستر مناسبی برای پیشرفت تحصیلی آنان فراهم می-آورد. این مطالعه با هدف تعیین نیازهای مشاوره دانشجویان دانشکده توان بخشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 1396 انجام شده است.

روش بررسی

 این مطالعه توصیفی- مقطعی روی 193 نفر از دانشجویان دانشکده توان بخشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای مشتمل بر 34 سوال با مقیاس1 تا4 بود که نظر دانشجویان را در مورد شدت نیاز آنان به مشاوره در زمینه های مختلف مورد پرسش قرار می داد .روایی پرسشنامه با روایی محتوا و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تایید شد.

یافته ها

 میانگین اولویت نیازهای مشاوره ای دانشجویان به ترتیب اهمیت عبارت بودند از:در زمینه نیازهای شغلی (80/0± 59/2)،در زمینه رشد و ارتقای فردی (73/0± 55/2)،در زمینه نیازهای آموزشی (75/0± 54/2)، در زمینه عاطفی و روانی (76/0±47/2) و در زمینه نیازهای خانوادگی و ازدواج (82/0± 42/2). دانشجویان دختر در تمام زمینه ها نیاز بیشتری به مشاوره داشتند (018/0=P). بین میانگین نیازهای مشاوره و راهنمایی دانشجویان درمتغیرهای رشته و معدل تفاوت معنی داری مشاهده نشد.

نتیجه گیری

  از دیدگاه دانشجویان بالاترین نیازهای مشاوره در حیطه  نیاز های شغلی و رشد و ارتقای فردی  بود؛ لذا توصیه می شود دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در راستای فراهم نمودن زمینه های رشد و پیشرفت تحصیلی دانشجویان و جلوگیری از افت تحصیلی، این عوامل را در طراحی برنامه های مشاوره دانشجویی مورد توجه قرار دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2139778 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!