بررسی آلودگی با ویروس تورم سرخرگی اسبان به روش الایزا در اسب‎های با سابقه یا نشانه‎های بالینی بیماری از چهار استان ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

ویروس تورم سرخرگی اسبان سبب ایجاد بیماری های تنفسی، سقط و گاهی نشانه های عصبی می گردد. سیلمی ها در صورت آلودگی دایمی به این ویروس حاملان همیشگی ویروس با واسطه منی خود هستند و از طریق تماس جنسی این ویروس را به سایر اسبان منتقل می کنند.

هدف

هدف از این تحقیق، بررسی آلودگی اسب ها با ویروس تورم سرخرگی اسبان در استان های تهران، گلستان، خوزستان و آذربایجان غربی و ارتباط آن با عواملی مثل سن، جنس و نژاد اسبان مورد مطالعه بود.

روش کار

نمونه گیری از خون 149 راس اسب با سابقه یا نشانه های بالینی مرتبط با تورم سرخرگی اسبان شامل: نشانه های تنفسی (تب، ریزش از بینی، سرفه)، عصبی (آتاکسی، دیس متری، ازپاافتادگی) و سقط جنین صورت پذیرفت و پس از جداسازی سرم به کمک کیت الایزا نمونه ها از نظر حضور آنتی بادی مورد بررسی سرولوژی قرار گرفت. 

نتایج

از مجموع 149راس اسب نمونه گیری شده، 11 مورد (4/7 درصد) از نظر آنتی بادی علیه ویروس تورم سرخرگی اسبان مثبت بودند. از این موارد مثبت، به ترتیب 7/2 درصد،  3/4 درصد، 7/6 درصد و 8/23 درصد مربوط به استان های تهران، گلستان، خوزستان و آذربایجان غربی بودند.

نتیجه گیری نهایی

این مطالعه، وجود آلودگی با ویروس تورم سرخرگی اسبان را در اسب های 4 استان کشور با روش  الیزا با حساسیت (9/98 درصد) و ویژگی (3/98 درصد) تایید نمود و بنابراین لزوم اجرای برنامه های کنترل و پیشگیری در سطح کشور برای جلوگیری از اشاعه این ویروس باید مد نظر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
200 تا 207
لینک کوتاه:
magiran.com/p2141128 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!