ارزیابی عملکرد سیستم حمل و نقل مترو با استفاده از تکنیک های اقتصاد مهندسی و تحلیل پوششی داده با رویکرد توسعه حمل و نقل پایدار (مطالعه موردی: کلان شهر تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

حمل ونقل پایداربه عنوان یکی ازعوامل اصلی و تاثیرگذار بر شرایط و ویژگی های اقتصادی،اجتماعی و زیست محیطی جامعه،میتواند درجریان تغییر،تحول و تکامل هر جامعه ای مورد استفاده قرارگیرد.مترو (قطار شهری) در شبکه حمل و نقل شهری به صورت پاک ، سالم ، سریع و ایمن  نقش انکار ناپذیری در حل مسایل اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از معضل ترافیک دارد. دراین پژوهش خطوط متروی کلانشهر تهران با رویکرد پایداری حمل و نقل توسط 8 شاخص هزینه و 6 شاخص منفعت و  در مجموع 14 شاخص مورد بررسی قرارگرفت. به منظور تحلیل داده ها و ارزیابی عملکرد خطوط مترو در ابتدا از روش های اقتصاد مهندسی؛ نسبت منفعت به هزینه BCR، ارزش هم ارز یکنواخت سالانه EUAW و ارزش فعلی خالص NPW، خطوط 1 تا 5 مترو کلانشهر تهران مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس از روش تحلیل پوششی داده ها (DEA) که میزان کارایی واحد های کارا (خطوط مترو) را نشان می دهد، به عنوان روشی مکمل و جهت قابلیت اطمینان بیشتر به جهت تحلیل نتایج خطوط مترو استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که خط 2 متروی تهران به عنوان پایدارترین خط از نظر مجموع شاخص های اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی قرارگرفته و خط 3 کمترین میزان پایداری را دارا می باشد.همچنین توسط تحلیل پوششی داده ها (DEA) مشخص گردید خطوط 1،2،4،5 از لحاظ ارزیابی عملکرد مورد قبول و خط 3 قابل قبول نمی باشد، خط 3 در ارزیابی به هر دو روش دارای غیر قابل قبول ترین خط از منظر پایداری عملکرد در حمل و نقل می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2143675 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!