ارایه یک مدل چندهدفه یکپارچه برای مکان یابی- مسیریابی و موجودی تسهیلات امدادی با در نظر گرفتن چند مد حمل و نقل و تور پوششی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از مهمترین بخش ها در هنگام وقوع هر حادثه، مساله کنترل و مدیریت برای قبل و بعد از بحران است و چنانچه این مسئله مورد توجه قرار نگیرد فاجعه ثانویه دیگری در دل فاجعه اصلی رخ می دهد.بنابراین دراین پژوهش،یک مدل یک پارچه تصادف یپیشنهادشده است. که در آن دو دسته تصمیمات در نظر گرفته شده است؛ تصمیمات مرحله اول تعیین و کنترل میزان موجودی مراکز توزیع و مکان یابی مراکز توزیع برای قبل از بحران و تصمیمات مرحله دوم، برای بعد از بحران، شامل بررسی جریان مجروحین، اجساد، بی خانمان ها و اقلام امدادی در شبکه و تخصیص وسایل نقلیه برای این جریان می باشد. اهداف این مقاله شامل (1) بیشینه کردن احتمال عبور موفق از مسیرها با افزایش قابلیت اطمینان مسیرها، (2) کمینه کردن هزینه های امدادی قبل و بعد از وقوع بحران با در نظر گرفتن پنجره زمانی، (3) کمینه کردن بیشینه تقاضای پوشش داده نشده برای کالاهای امدادی برای تمامی مراکز  در سناریوها و حالات ممکن می باشد. در نظر گرفتن حالت عدم قطعیت سناریویی به همراه، عدم قطعیت مسیر و تقاضا، چند کالایی، چند مد حمل و نقل و تور پوششی از جمله نوآوری های این پژوهش بشمار می آید. برای اعتبار سنجی مدل پیشنهادی در ابعاد کوچک و متوسط از روش محدودیت اپسیلون در محیط نرم افزاری گمز و برای مطالعه موردی (منطقه 1 شهر تهران) در ابعاد بزرگ با استفاده از  الگوریتم علف هرز حل شده است. نتایج تحلیل بیانگرآن است که الگوریتم علف هرزباکمترین خطانسبت به حل دقیق و زمان کمتر، قادر به حل مدل خواهد بود و همچنین با افزایش ظرفیت های مراکز توزیع، هزینه کاهش می یابد،با افزایش تقاضا تعداد مراکز توزیع تاسیس شده افزایش می یابد و با افزایش شعاع پوششی،طول تور کاهش می یابد ولی تعدادنقاط حادثه دیده پوششن یافته بیشترشده و هزینه امدادرسانی افزایش می یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2143678 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!