مقایسه چهار روش آزمایشگاهی سه والدی برای بهبود کیفیت تخمک های ژرمینال وزیکول فرسوده با هسته محصور نشده در انسان: مطالعه مورد-شاهدی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

روش های کمک باروری با استفاده از سه والد ظاهرا در بهبود کیفیت تخمک ها نقش بسزایی دارند. 

هدف

این مطالعه مورد-شاهدی تلاش دارد به منظور بهبود کیفیت، بلوغ و باروری تخمک های NSN-GV فرسوده انسانی، نتایج حاصل از چهار روش پیشرفته سه-والدی انتقال ژرمینال وزیکل (GVT)، انتقال اووپلاسم همزمان (sOT)، انتقال اووپلاسم ناهمزمان با استفاده از تخمک های فریز شده (MII (caOT و انتقال اووپلاسم ناهمزمان با استفاده از تخمک های دورریز (MII (waOT را مورد مقایسه قرار دهد.

مواد و روش ها

تخمک های NSN-GV فرسوده انسانی از اهداکنندگان، دریافت گردیده است. چهار تکنیک مورد استفاده به منظور بازسازی این تخمک های NSN GV فرسوده، روش هفتاد و دو تخمک انتخاب شده به پنج گروه تقسیم شدند: گروه A (GVT) گروه (B (sOT گروه (C (caOT گروه (D (waOT) و گروه E (کنترل). پس از انجام این تکنیک ها، تلفیق موفق، MI، MII، لقاح، تسهیم، مراحل دو، چهار و هشت سلولی جنینی و میزان بقاء در پنج گروه مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج

درGVT ، هیچ یک از تخمک ها تلفیق نشدند. درsOT ، همه تخمک ها تلفیق شده، 20 تخمک به مرحله MI و14 تخمک به مرحله MII رسیدند. در پی آن 8 تخمک لقاح یافته، 6 عدد به مرحله تسهیم و به ترتیب 5، 4 و 3 عدد به مرحله 2-سلولی، 4-سلولی و 8-سلولی رسیدند. در caOT، همه تخمک ها تلفیق شده، همه تخمک ها به مرحله MI و 8 تخمک به مرحله MII و لقاح رسیدند. 6 عدد به مرحله تسهیم و به ترتیب 6، 5 و 5 عدد به مرحله 2-سلولی، 4-سلولی و 8-سلولی رسیدند. در waOT، همه تخمک ها تلفیق شده ,و به ترتیب 5 و 3 تخمک به مرحله MI و MII رسیدند. در پی آن فقط یک تخمک لقاح یافت، سپس به مرحله تسهیم و 4-سلولی رسید. در گروه کنترل، بترتیب 6 و 2 تخمک به مرحله MI و MII رسیدند. در پی آن فقط یک تخمک لقاح یافت، که در مرحله زیگوت متوقف گردید. همچنین در مقایسه میزان بقای 4 گروه مشاهده شد که روش caOT در مقایسه با  sOT(04/0 =p)، waOT (002/0 =p) و گروه کنترل (001/0 =p) بیشترین میزان بقا را دارد.

نتیجه گیری

داده ها نشان دادند که ظاهرا روش caOT نسبت به روش های sOT،waOT ، GVT و گروه کنترل، ظرفیت رشد تخمک های NSN-GV فرسوده انسانی را بیشتر تغییر داد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
425 تا 438
لینک کوتاه:
magiran.com/p2143908 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!