تحلیل مفهوم سرسختی مرتبط با سلامت در سالمندان مبتلا به بیماری های مزمن متعدد: یک مدل هیبرید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

بیماران دارای روحیه سرسختی، دیسترس های روانشناختی ناشی از مشکلات همراه با چند بیماری را بهتر مدیریت می کنند. مطالعه حاضربا هدف شفاف سازی مفهوم سرسختی مرتبط با سلامت در سالمندان مبتلا به بیماری های مزمن متعدد انجام شد.

مواد و روش ها

برای تحلیل مفهوم، از روش هیبرید استفاده شد. این مدل شامل سه مرحله نظری، کار در عرصه و تحلیل نهایی می باشد. پس از مرور بر متون، 9 سالمند مبتلا به بیماری های مزمن متعدد با روش نمونه گیری هدفمند از بیمارستان های امام سجاد (ع) رامسر و شهید رجایی تنکابن انتخاب و مصاحبه شدند. مطالعه در فواصل پاییز تا زمستان 1398 (2020-2019) انجام شد. درمرحله سوم،  اطلاعات حاصل از مرحله نظری و عرصه، ترکیب و مفهوم سرسختی مرتبط با سلامت شفاف شد.

یافته ها

سرسختی مرتبط با سلامت در سالمند مبتلا به بیماری های متعدد یعنی: سالمند با ویژگی های شخصیتی مانند روحیه سرسختی، صبر و تحمل و داشتن توانایی های شناختی، به مقابله هدفمند با استرسورهای مرتبط با سلامت پرداخته و با مدیریت همزمان چند بیماری، به برایندهای مورد انتظار (کنترل موفقیت آمیز بیماری، کاهش بار بیماری و سازگاری) دست یابد. در حالی که حمایت خانواده و جامعه، جهت دستیابی به هدف کمک کننده هستند، فشارهای جسمی و روانی مانع از رسیدن به اهداف جهت همزیستی با بیماری ها می شود.

استنتاج

مدل سرسختی مرتبط با سلامت می تواند پس از تست در مطالعات آتی، جهت اجرای پروتکل های ارتقای سرسختی مرتبط به سلامت در سالمندان مبتلا به بیماری های متعدد در بالین و ساخت ابزارها مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p2145425 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!