اثر محافظتی آلبوترول، اپی نفرین و کرومولین بر ضد مسمومیت زیستی ناشی از اوالبومین در ریه های موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آسم یک بیماری است که در آن راه های تنفسی تنگ و متورم و با افزایش میزان ترشحات مخاطی و سلول های آماسی در مجاری هوایی همراه می شود. اثر محافظتی آلبوترول، اپی نفرین و کرومولین بر ضد مسمومیت زیستی ناشی از اوالبومین در ریه های موش صحرایی در مدل حیوانی بیماری آسم است.

مواد و روش ها

 تعداد 40 سر موش صحرایی نر به طور تصادفی به 8 گروه؛ کنترل منفی (سالم)، کنترل مثبت (حساس)، سالم-آلبوترول، سالم- اپی نفرین، سالم-کرومولین، حساس-آلبوترول، حساس- اپی نفرین و حساس-کرومولین دسته بندی شدند. حساس سازی در روز 1 با تزریق داخل صفاقی 5/0 میلی لیتر از محلول سالین حاوی اوآلبومین (100 میکروگرم) و هیدروکسید آلومینیوم (8 میلی گرم) به گروه های چهارگانه حساس صورت گرفت. گروه های سالم فقط نرمال سالین دریافت کردند. میزان پروتئین تام، تعداد سلول های آماسی، مقادیر پلاکت (PC) و پلاتوکریت (PCT) و تعداد گلبول های قرمز در مایع خارج شده اندازه گیری شد.

نتایج

در گروه حساس درمان نشده (کنترل مثبت)، تعداد سلول های آماسی و پلاکت ها از دو برابر گروه کنترل منفی هم تجاوز نمود. هر سه داروی استفاده شده (آلبوترول، کرومولین و اپی نفرین) مقدار پایه نشت پروتئین را در حیوانات سالم به طور معنی داری کاهش دادند (05/0<p). از بین داروهای مورداستفاده، کرومولین سدیم هم در گروه های حساس و هم در گروه های غیر حساس از نشت سلول های آماسی به طور کامل جلوگیری کرده، مقادیر پلاکت و نشت پروتئینی را به صورت معنی داری کاهش داد.

نتیجه گیری

درمجموع، این مطالعه کارایی چشمگیر سدیم کرومولین را در مقایسه با داروهای آگونیست بتا در جلوگیری از علایم و تظاهرات اختلالات آماسی در حیواناتی که مبتلا به ازدیاد حساسیت تنفسی هستند نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
2111 تا 2120
لینک کوتاه:
magiran.com/p2146238 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!