ارزیابی اثرات زیست محیطی محل دفن پسماند شهری و بررسی تعامل آن با محیط زیست: مطالعه موردی شهر یزد در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

روش ماتریس سریع ابزاری برای سازمان دهی، تجزیه و تحلیل و نشان دادن نتایج حاصل از یک ارزیابی همه جانبه آثار محیط زیستی است. هدف از این مطالعه ارزیابی اثرات زیست محیطی محل دفن زباله شهر یزد با استفاده از روش ماتریس سریع و بررسی تعامل محیط زیست با محل دفن زباله و برآورد هزینه جمع آوری زباله های شهری می باشد.

روش ها

ابتدا اثرات فعالیت های پروژه در دو مرحله ساختمانی و بهره برداری در دو گزینه اجرا و عدم اجرا در رابطه با سه جزء محیط زیست (فیزیکی- شیمیایی، بیولوژیکی- اکولوژیکی و اجتماعی- اقتصادی) ارزیابی شد. در ادامه برای بررسی تعامل محیط زیست و محل دفن زباله از روش ارزیابی اثرات زیست محیطی دفن زباله ها (EVIAVE) و به منظور برنامه ریزی سیستم اقتصادی زباله های شهری از نرم افزارV1.10  WAGS جهت برآورد هزینه زباله استفاده شد.

نتایج

امتیاز زیست محیطی حاصل از ماتریس سریع در مرحله ساختمانی و بهره برداری، گزینه اجرا و عدم اجرا به ترتیب 5/210-، 5/19-، 5/168 و 124- به دست آمد. همچنین با توجه به نتایج روشEVIAVE ، لندفیل دارای شاخص زیست محیطی (ELI) برابر با 41/97 بود. طبق نتایج نرم افزارWAGS V1.10 ، هزینه های جمع آوری و انتقال زباله های خانگی شامل پرسنلی، سرمایه ای، سوخت، تعمیر و نگهداری ماشین آلات و سایر هزینه ها به ترتیب برابر با 12/49، 49/28، 79/3، 44/17و 16/1 درصد برآورد شد.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به نتایج به دست آمده ادامه دفن پسماند در محل کنونی با انجام اقدامات اصلاحی و پایش زیست محیطی پارامترهای محل دفن قابل قبول است. با در نظر گرفتن شرایط موجود، اتخاذ روش های مدیریتی مناسب جهت کاهش اثرات زیست محیطی محل دفن زباله و کاهش هزینه ها به ویژه هزینه های پرسنلی پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p2148452 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!