نقش کیفیت محیطی محله در سلامت روحی و روانی ساکنان (مطالعه موردی محله سنگ سیاه، کلانشهر شیراز)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مساله

 کیفیت محیط آن چیزی است که محیط بوسیله آن نمود پیدا می‏کند و ادراک می‏شود و به عنوان یکی از الزامات اولیه کیفیت زندگی، دربرگیرنده احساس رفاه، آسایش و رضایت مردم از عوامل کالبدی- فضایی، اجتماعی- اقتصادی، زیست محیطی و نمادین محیط زندگی می باشدو از آنجا که سلامت به عنوان سازه ای پیچیده، می تواند سازش ممکن فرد با جهان اطرافش را شکل دهد پس می توان نتیجه گرفت سلامت روانی برای فرد مستلزم داشتن احساس مثبت و سازگاری موفقیت آمیز و رفتارهای شایسته و مطلوب محیط اطرافش است که این مشخصه تاثیرپذیر از کیفیت محیطی می باشد.

هدف

در پژوهش حاضر برانیم تا ضمن استخراج مولفه ‏های موثر در خلق یک محیط مسکونی با کیفیت به بررسی رابطه بین محیط کالبدی با سلامت روحی و روانی ساکنین محله بپردازیم.

روش

در پژوهش حاضر به منظور سنجش نقش ارتقای کیفیت محیط در بهبود سلامت روحی و روانی از دو پرسشنامه سلامت‏ روان (28GHQ) و پرسشنامه محقق ساخت استفاده شد. ساکنین محله سنگ‏سیاه شیراز به عنوان جامعه پژوهش می‏باشندو با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 384 نفر برآورد گردید. به منظور پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل اطلاعات آماری از طریق نرم افزارهای SPSS  و لیزرل صورت گرفته و تحلیل‏ آماری داده ‏ها در 2 گروه توصیفی و تحلیلی انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد به ازای هر واحد بهبود در کیفیت محیط، سلامت روحی و روانی به میزان91/0ارتقا می‏یابد. همچنین بین مولفه کیفیت محیط کالبدی با مولفه ‏های سرمایه اجتماعی (انسجام اجتماعی، اعتمادو امنیت) و مولفه های فضای سبز، دسترسی به خدمات، سیما و منظر (تداوم و سازگاری)، کالبد و عملکرد (تنوع و سرزندگی) در سطوح 99 و 95 درصد اطمینان رابطه ای معنادار وجود داردو از میان متغیرهای تشکیل ‏دهنده بهبود کیفیت محیط، بعدانسجام اجتماعی بیش‏ترین همبستگی را دارد.

نتیجه گیری

انسجام اجتماعی و اعتماد در محله می‏تواند تاثیر بیش‏تری بر ارتقای سلامت روحی و روانی داشته باشد. درنهایت برای ارتقاء وضعیت موجود پیشنهاداتی را در زمینه های کیفیت کالبدی، زمینه اجتماعی فرهنگی، معناگرایی و خوانایی، انعطاف و رویدادپذیری، اجتماع پذیری، سرزندگی و تنوع، خاطره انگیزی و امنیت ارایه گردیده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p2149881 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!